Lage Snelheids Lijn

Fri Sep 10 13:54:13 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ondertussen was het machtswoord van Wim Kok tegen een kamermeerderheid van
eigen partij, D66 en CDA voor hoge snelheidstreinen op veel minder
schadelijker en goedkopere normale sporen met een halte in Den Haag een
kwajongensgrapje volgens PvdA-genoot De Boer, die de PvdA-woordvoerder Van
Heemst kennelijk begreep gezien zijn grap met hem een eindje mee te lopen
voor de gezelligheid naar de Koningin, en deed Wim Kok in zijn verhoor
daarnet alsof hij niet verloren zou hebben als D66 en PvdA hun motie niet
hadden ingetrokken en niet tegen hun eigen motie hadden gestemd die het CDA
toen overnam: what-if...

Had hij begrepen dat hij serieus genomen werd en was hij zich zijn chagrijn
ipv grappigheid bewust geweest, dan had hij zich net zo slaapverwekkend en
nietszggend uitgedrukt zoals tijdens zijn slaapverwekkende verhoor.
Blablabla, regeerakkord is letterlijk bedoeld maarbij voorbaat achterhaald,
toch argument niet af te wijken, blablabla. Het was erg in gewikkeld
allemaal, voor hem dan...

Maar "goed", jouw vraag... waarom stopt men niet met een project op het
moment dat het fout gaat?

Dat komt doordat we in Nederland een niet en nooit fout cultuur hebben,
uiteraard mag je nooit "fout" zijn geweest maar je mag ook geen "fouten"
maken, "voortschrijdend" inzicht mag nog net, maar ja, zegt
"voortschrijdend" niet genoeg...

Zo mag je dus ook nooit verliezen of failliet gaan, ook politici en
politieke partijen niet, daarover zal altijd smadelijk blijven gesproken en
"her"kansen worden niet gegund. Je verliest je gezicht en geloofwaardigheid.

Politici doen dus nooit voorstellen als niet bij voorbaat vaststaat dat ze
het zullen halen. Is een meerderheid een andere mening toegedaan dan heb je
immers een fout gemaakt, verloren.

Om gezichtsverlies te vermijden schrijden de spelers dus voort, en als er
besluiten vallen zijn het compromissen waar geen speler verleist, wel de
kiezers en belastingbetalers uiteraard. Op zijn vroegst tien of
meerjaarlater blikken we terug en spreken de spelers pas openhartig over het
spel en de spelletjes, de ego's en de niet in houdelijke manipulaties.

In feite is de cultuur ingebakken in ons kiesstelsel en staatsbestel, tot en
met de regeerakkoorden. Verliezende (kiezers-) partijen regeren als
winnaars, partijen beperken vooraf hun inhoudelijke verliezen door zoveel
mogelijk de coalitiepartijen te binden aan hun veto's vooraf. En bij
volgende verloren verkiezingen kun je altijd nog vergelijken met de nul
zetels van voor de oprichting en alsnog meeregeren.

Fritz