Lage Snelheids Lijn

muijz at DDS.NL muijz at DDS.NL
Fri Sep 10 13:56:41 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting "Dr. Marc-Alexander Fluks" <fluks at dds.nl>:

>  Iets wat ik nooit begrijp: waarom stopt men niet met het project op het
>  moment dat het fout gaat ? Zonde van het geld dat op dat moment reeds
>  uitgegeven is maar als men voortmoddert, dan wordt het allemaal nog erger
>  (en de verliesgevende explotatie komt er dan ook nog 's bij).

Men stopt er niet mee omdat allerlei mensen er hun
prestige en hun inkomen aan ontlenen, en omdat
stoppen veelal wordt ervaren als gezichtsverlies.

>  Ondanks dat gaat men steeds weer door. Het zou raadzaam zijn om in de
>  periode dat dergelijke mega-projecten worden verwezenlijkt, vooraf een
>  aantal tijdstippen vast te stellen waarop bekeken wordt of men er mee
>  doorgaat, dan wel dat men er mee stopt.

Die momenten waren nu in feite ook. Toch heeft dat
niet kunnen verhinderen dat de bouw werd doorgezet.

>  Het zou daarbij kunnen helpen indien politici persoonlijk kunnen aan-
>  gesproken (bijv. financieel en/of verlies passief kiesrecht) op datgene
>  dat onder hun verantwoordelijkheid is misgelopen.

Als ze financieel aansprakelijk zjin, zullen kandidaat-
ministers
a) proberen zich tegen die aansprakelijkheid te
verzekeren, waardoor jouw corrigerend mechanisme
onklaar raakt
b) of weigeren uberhaupt nog een functie als
minister te aanvaarden

>  Op die wijze komt men
>  van incompetente politici af voordat ze de kans krijgen nogmaals een
>  spaak in het wiel te steken. Daartoe zou men ook degenen kunnen rekenen
>  die vanuit het parlement uit partijpolitieke overwegingen hun goedkeuring
>  menen te moeten blijven verlenen aan een mega-project dat uit de hand
>  begint te lopen.

Zelfde praktische probleem.

>  Laat het oordeel aan de rechter over en klaar ben je.

Mijns inziens een ontoelaatbare aantasting van de
scheiding der machten.

Erik vdMb