een betere wereld......

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 9 19:46:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Volgens Bush leven we in een betere wereld......
>
> http://hrw.org/english/docs/2004/08/18/uzbeki9319.htm
>
> "
> Uzbekistan: Torture, Unfair Trials in Wake of Attacks
> Government Broadly Targets Dissident Muslims in Response to
> March-April Violence

Ach Henk, ik heb vele malen in Oezbekistan gewerkt voor de EU. Hoe vaak
heb ik niet binnen D66, óók op deze lijst geloof ik, aandacht gevraagd
voor de idioterie dat de VS wel een Saddam aanvallen en intussen de
dikste vrienden zijn met een Islam Karimov? Huh? Karimov? Waar legt dat?
Nee,  dat is een president, en wel een alleenheersend president in de
republiek Oezbekistan. Zo eentje die eerst partijleider was in de Sovjet
tijd, en op het moment dat de SU uiteen valt, in 1991, ineens "gelovig"
wordt en president van een vrije republiek. Zo eentje die zijn eigen
nomenklatura handhaaft, geen oppositie duldt, en al helemaal geen
lastige gelovigen, échte gelovigen.
En waarom zien we dat niet? Waarom zijn we eenogig? Om dezelfde reden
dat we dermate bevooroordeeld waren tegen de serviërs in de kososvo
oorlog, dat we vergaten dat ook serviërs wel eens *slachtoffers*  kunnen
zijn van albanezen, en dat good guys sometimes bad guys zijn en
andersom. Dat ook serviërs zijn gepakt in ethnic cleansing.
Het Duitse KFOR commando dat in Kosovo de orde moest bewaken heeft,
volgens eigen onderzoek, volledig gefaald en laten gebeuren dat onder
hun eigen ogen serviërs zijn vermoord, honderden huizen van Serviers
zijn platgebrand en tientalen heilgdommen (kerken en kloosters) zijn
gemold door de gewelddadige Groot Albanezen die zo graag hun kleine
landje Albanië willen uitbreiden tot diep in Macedonië.
Hetzelfde geldt voor Oezbekistan: we zijn zo sterk blind en eenzijdig
gefocust op de "slechte" Moslim en de "goede" westerling, christen of
"bondgenoot", dat we niet meer zien dat in zo'n land als Oezbekistan
(maar Tadjikistan, Turkmenistan idemdito) tirannieke schurken aan de
macht zijn die elke geloofsuiting van oprechte Moslims onderdrukken en
bestempelen als fundamentalistisch en terroristisch. De gevangenissen
zitten er vol met Moslims wier enige misdaad het was dat ze een paar
keer per dag wilden bidden en Allah aanroepen en de vrijheid om dat te
doen opeisten.
Human Rights Watch houdt het allemaal bij. Maar wij, onze regering,
steunen Bush en Bush steunt Karimov, dus wij houden ons mondje stijf
dicht. Leve waarden en de normen.