Ontslagvergoeding

Frans Vermeer fv at KW.NL
Sat Sep 4 00:52:36 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:27 +0200 03-09-2004, Bert Bakker wrote:
Bert

Waarom reageer je niet op het bericht van Hein. Leek mij goed onderbouwd.

>Maar dat is ook precies waar het om gaat, Tjerk. Iedereen mag vutten of
>prepensioenen wat hij wil, maar de fiscale faciliteiten worden (na een ruimte
>overgangstermijn) afgeschaft, omdat het niet in het algemeen belang is als
>mensen (te) vroeg van de arbeidsmarkt vertrekken (je weet wel, vergrijzing,
>babyboom, later beginnen met werken, steeds ouder worden, in steeds minder
>jaren een steeds hoger pensioen verdienen, etc.).

Op termijn is langer doorwerken misschien logisch. Dat is afhankelijk
van de hoogte van de werkloosheid. Bij een hoge werkloosheid betekend
langer doorwerken een hogere jeugdwerkloosheid.Bij een krapte op de
arbeidsmarkt voorkomt langer doorwerken onverantwoorde loonsteigingen.

Maar op dit moment zien we een steigende jeugdwerkloosheid. De
jeugdwerkgarantie regelingen zijn afgeschaft. ze waren ingesteld
omdat als jongeren werkloos raken daarna heel moeilijk aan werk
komen.Niet het moment om  ouderen langeren door te  laten werken
daarmee de doorstroming in bedrijven en organisaties te vertragen
zodat de instroom stagneerd.

Het is goed om ons op de vergrijzing voor te bereiden. Maar het
proleem is niet accuut en door de abrupte wijze van invoeren toont de
overheid zich een onbetroouwbare partner. Niet goed voor het
vertrouwen in de politiek.

Frans