Ontslagvergoeding

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Sep 3 09:30:44 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[quote]Gouden handdruk is voorbij
Van onze verslaggevers Yvonne Doorduyn Gijs Herderscheê

DEN HAAG - De vergoeding die werknemers bij ontslag ontvangen, wordt
vanaf volgend jaar in zijn geheel afgetrokken van de WW-uitkering. Dat
betekent dat werknemers direct na hun ontslag terugvallen op 70 procent
van hun oude salaris.[quote]

Dit is een ernstige maatregel. Het betekent dat het voor werknemers nog
onaantrekkelijker wordt de zogenaamde "pro forma verweer' procedure in
te gaan bij arbeidsconflicten. Op dit moment zijn bij arbeidsgeschillen
de mogelijkheden om in onderling overleg uit elkaar te gaan zonder al te
grote schade voor de werknemer aanwezig. Na deze maatregel is er
eigenlijk geen argument meer voor de werknemer om met een
ontbindingsregeling accoord te gaan. Werkmers zullen zich langer
verzetten, en het worden dus procedures (kennelijk onredelijk ontslag)
die eindeloos zullen voortslepen. De ziekteperioden worden tot de
maximale termijn gerekt (thans twee jaar, betaald door werkgever als de
cao dat toelaat) en er zullen meer doorbetalingsprocedures gestart
worden, is mijn inschatting. Goude tijden voor arbeidsjuristen (soms
denk ik dat dit kabinetsbeleid door hen wordt uitgestippeld).
Deze maatregel zal om deze reden geen of nauwelijks bezuiniging opleveren.
Wat ik helemaal niet begrijp is dit: de ontslagvergoeding is een privaat
  compensatiemiddel. Een kantonrechtersformule richt zich op een
werkgever die uit eigen middelen de werknemer tegemoet komt bij
onvrijwillige (bij proforma dus ook bij vrijwillige)ontbinding.
Conclusie: de overheid eigent zich met deze maatregel deze vergoeding
toe. Het is een vorm van extra heffing, dus extra lasten voor de
(ontslagen) werknemer. Voor de werkgever maakt het niet zoveel uit: hij
zal waarschijnlijk minder of geen vergoeding meer hoeven op te hoesten,
want het loont niet meer voor de werknemer die zijn vergoeding meteen
mag inleveren bij de ww. Er zullen dus creatieve oplossingen bedacht
gaan worden, bijvoorbeeld vergoedingen in natura, in diensten of
pseudo-verlengingen.