Propaganda werkt! (Re: Ondermijning neo-liberalen en populisten)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Sep 2 18:41:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Bart Meerdink

> Maar de situatie in de VS is wel zorgwekkend.

Absoluut, maar vooral omdat het de enige overgebleven supermacht is.

> Het lijkt er een beetje op
> dat de Republikeinen een soort van oorlog tegen de Democraten begonnen
> zijn maar dat de Democraten dat nog niet echt beseffen.

Nee Bart, de Republikeinen en de Democraten vechten al heel lang een
oorlog tegen elkaar uit via de media dat hebben ze absoluut door. Als je
Amerikaanse politieke partijen iets niet kan verwijten is het naiviteit
tov de media.

Het is ook niet zo dat de media een hetze voeren tegen de Democrats, ze
voeren een hetze tegen alles wat niet conservatief is. Met conservatief
gedefinieerd vanuit een Europese context. Kerry zal zich immers niet
conservatief noemen, is maar is vreselijk conservatief als je hem in een
Europese context plaats.

Het is in Nederland dan ook niet anders. De meest populaire media volgen
de meest populaire politieke mening. En daarmee versterkt men elkaars
gelijk. Belangrijk verschil is wel dat Nederland minder geisoleerd is
dan de VS. Buitenlandse zenders op de kabel en de kennis van
buitenlandse talen. De propaganda is dus wat gedifferentieerder dan in
de VS. Maar wees nou eerlijk, in hoeverre wordt jij beinvloed door de
Arabische media? Waarschijnlijk bijna niet, wellicht op de Engelstalige
website van AlJazeera na. Dus zul je weinig sympathie hebben voor hun
standpunten.

Ik kijk dan ook al uit naar het moment dat AlJazeera in het Engels op TV
in de VS, maar ook in Europa te zien is. Wellicht dat dat de wereld weer
wat dichter bij elkaar brengt; dat het het begrip voor elkaars
standpunten versterkt.

Het zou me trouwens niet verbazen als de Amerikaanse media via een hetze
tegen AlJazeera de kabelmaatschappijen en/of het publiek zover krijgt om
AlJazeera te boycotten. Was tegen de communisten ook succesvol....

Groeten,
Mark Giebels