Propaganda werkt! (Re: Ondermijning neo-liberalen en populisten)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Sep 2 18:06:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

[...]

> Maar terug naar jouw verhaal...

> Maak nu niet de vergissing dat dictators de 'steun' zouden
> genieten, Bart. Van 'steun' of ondersteuning is in
> dergelijke gevallen geen sprake. Er is eerder sprake van
> geen (werkelijke) keuze (meer) te hebben, of te kunnen
> maken. Laat staan in vrijheid.

Tja, if it looks like a duck, and walks like a duck, and quacks like a
duck, then it eventually will think (vote) like a duck. Met andere
woorden, men conformeert zich niet alleen qua gedrag, maar ook in het
denken (vergeet niet, we hebben het hier over effectief gebruik van
media/propaganda). Nationalisme, patriottisme,
wij-zij/goed-kwaad/zwart-wit denken, met wat gedoseerde desinformatie
wordt de geprojecteerde vijand daadwerkelijk de echte vijand.

> Populair of impopulair is weer iets anders.
> Sadam Hoessein hoort niet in dat rijtje?

Saddam was geen ster in het gebruik van de media meen ik, en dus ook
vermoedelijk impopulair (maar dat viel/valt niet te constateren).

[...]

> Nee, slechts ogenschijnlijk. Wat volgt is (verdere)
> onderdrukking!! Maar meer is vaak niet nodig om  misbruik te
> kunnen maken van wat we democratie noemen. De meesten uit
> jouw opgesomde rijtje passen daarin.

Hoezo ogenschijnlijk? Macht en onderdrukking is geen tegenspraak toch?

[...]

> Eens, Bart. Maar daar hoef ik niet voor over de grenzen te
> kijken.

Maar de situatie in de VS is wel zorgwekkend. Het lijkt er een beetje op
dat de Republikeinen een soort van oorlog tegen de Democraten begonnen
zijn maar dat de Democraten dat nog niet echt beseffen.

Bart Meerdink