'Submission' / Schokkende provocatie?

Wed Sep 1 10:48:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fantastisch hoe Trouw zichzelf in tientallen lezersreacties rectificeert en mannen en vrouwen alle blunders van linkse journalist-schrijver blootleggen, hij verwees als Thom de Graaf ooit op ons congres zelfs naar de jodenvervolging in WOII maar citeerde de moslimvrouw uit haar verband, draaide de betekenis van haar citaat om, en benoemde haar zelfs als man!

Hoe gevaarlijk toch onwetendheid en valse stemmingmakerij tegen de toon van tegenstanders die wel argumenteren. Of dat nu van links of rechts komt. Een linkse journalist als Crijnen en de enkele negatieve reacties jegens Hirsi Ali die de vrouw ipv de bal spelen doen precies wat een enge rechtse tv-talkshowster in de VS ook doet, in zijn misbruik van zendtijdmacht hun inhoudelijke tegenstanders schreeuwend de mond snoeren en onfeitelijk direct of indirect slechts van een verwrongen wereldbeeld beschuldigen, zo Freudiaans hun eigen verwrongen en verdraaide beelden verradend.

Lees ik die al 70 lezersreacties op Trouw, dan realiseer ik me dat wij hier met weinig meer nog op de lijst zijn en andere internetfora van D66 gesloten zouden zijn, maar gelukkig zijn circa 60 van de 70 lezersreacties D66-libertijns. D66 lijkt meer en meer verlaten (vele kiezers en minder leden stemden met de voeten) en in veler ogen overbodig, een "christelijke" krant vervult de rol van D66 echter met verve... en het gedachten-goed dat D66 claimde is ook in Nederland nog wijd verspreid...

Fritz

Film 'Submission' / Schokkende provocatie die tot niets zal leiden
door Ton Crijnen
http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/hirsiali/artikelen/1093843519540.html
2004-08-30  - lezersreacties op dit artikel (70)

VVD-Tweede Kamerlid Hirsi Ali is weer op oorlogspad. Haar nieuwste provocatie is de film 'Submission' die ze samen met cineast Theo van Gogh maakte. ,,Ik leg de wreedheid van de islam jegens vrouwen letterlijk bloot''. Maar voor wie?

[...]

In moslim-ogen geeft onze tijd een nieuwe opleving van anti-islamisme te zien. De Syrische schrijver Rana Kabbani verwoordde dit gevoel toen hij in 1989 schreef: ,,Ik durf te stellen dat de oude minachting jegens de joden -nu gelukkig, en op goede historische gronden, niet meer gehanteerd- in de geseculariseerde westerse cultuur is overgeslagen op de moslims.'' En hij citeerde een medemoslim die tegen hem zei: ,,Als er in Europa de volgende keer gaskamers zijn hoef je niet te twijfelen wie daar in zitten.''
Men kan dat absurd vinden, maar het vormt wel een extra aansporing niet hautain over religieuze sentimenten heen te walsen.