Ondermijning neo-liberalen en populisten

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Sep 1 10:41:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik heb de afgelopen paar jaar vele fabrieken overal in de VS bezocht
(van California tot Georgia en North-Carolina) en herken de genoemde
punten helemaal. Het conservatisme heeft een monopolie op de politieke
discussies. Uitspraken van Democrats en buitenlandse leiders worden
slechts geridiculiseerd, wat de sympathie voor de Republican Party
alleen nog maar versterkt.

Enkele vbn:
- In een Siemens fabriek (waar ik regelmatig kwam) las ik een aantal
zelfgeschreven opinieartikelen die waren opgespeld op een
aankondigingenbord in de koffieruimte waarin demonstranten tegen de
Irakoorlog werden gedemoniseerd als landveraders en vriendjes van
AlQaida, waarin Frankrijk als een misdadiger land dan Irak werd
afgeschilderd, en waarin de serieuze vraag 'of je in deze tijd nog wel
voor een Duits bedrijf kon werken' werd beantwoord met vele beschamende
anti-Duitse opmerkingen. En dan te bedenken dat zo ongeveer 10% van de
werknemers Duits waren. En ondanks dat ik politieke discussies zoveel
mogelijk probeerde te ontlopen, vanwege de zeer waarschijnlijke schade
voor ons project, werd me uit verscheidene opmerkingen duidelijk dat die
geposte meningen algemeen werden gedeeld en niet alleen op de werkvloer.
- In vrijwel elke fabriek zag ik anti-vakbond posters op de werkvloer.
Of ze door de werkgevers of werknemers waren opgehangen weet ik niet,
maar in ieder geval was duidelijk dat er geen ruimte was voor
pro-vakbond posters. Een voorbeeld: Een groot verbodentoegang bord op
een poster met een tekst in de trant van 'Value freedom, say no to
unions', gedecoreerd met een grote Amerikaanse vlag.

- Een opmerking van een planner in een fabriek toen ik hem vroeg hoe het
momenteel ging economisch gezien: "Well, one party in Washington is
doing everything to stimulate the economy, but the other party is doing
everything to make things worse." Het moge duidelijk zijn dat deze man
niet Bush, maar de Democrats in de komende verkiezingen zal afrekenen op
de slechte economie.

Maar toch moet ik e.e.a. ook wel relativeren. In de Nederlandse
fabrieken is de conservatieve mening ook al decennia lang dominant. Lang
voor Pim Fortuyn daar op inspeelde. Het is nu eenmaal niet de omgeving
voor intellectueel debat en in zo'n omgeving is het nu eenmaal
gemakkelijker een rechts-extremistische mening te ontwikkelen. De
oplossingen zijn eenvoudig en de schuld wordt gelegd bij diegenen in de
maatschappij die nog lager op de maatschappelijke ladder staan dan de
betrokkenen. En dat is wel zo prettig voor je eigen ego en
levensvreugde.

Dus zo verassend heb ik die conservatieve sfeer in Amerikaanse fabrieken
eigenlijk nooit gevonden, ondanks dat ze zichzelf inderdaad vaak flink
in de voet schieten. Maar goed, dat hoort men nooit, want dat is nu net
zeer politieke incorrect in die kringen. En dus blijft men geloven in
het gelijk van de conservatieven.

Groeten,
Mark Giebels