Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Oct 31 14:24:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Het gaat om de huichelachtigheid. Leg mij maar eens uit waarom een
> principeloos iemand als Kroes wèl het groene licht krijgt, en een
> principieel mens als Buttiglione niet.

Simpel, principieel of niet, dat was niet het selectie-criterium. Noch
warmte of menselijkheid. Sorry.

> Waarom we Balkenende en Donner
> (beiden streng Christelijken, met diezelfde Bijbel in hun jaszak als
> Buttiglione) wèl blijven accepteren, en Buttiglione kennelijk niet.

Nou had het aan mij gelegen dan waren Balkenende en Donner niet in dit
kabinet gekomen, ondanks de samenstelling CDA-VVD-D66. Maar slechts het
CDA had dat te beslissen. Macht beslist dit gewoon.

> Een overtuiging ís geen slechte eigenschap, maar en overtuiging. Daar
> zit je denkfout.

In volgorde: mening - overtuiging - godsdienst, dit gaat slechts over de
kracht waarmee iemand iets vindt. En indien slecht, is het ook in die
volgorde slechter. Mensen niet in hun waarde laten, niet respecteren uit
overtuiging is slechter dan als het slechts om een mening gaat, die
wellicht herzien gaat worden. En als er godsdienst in het spel is, ja
des te vervelender.

> Buttiglione staat bekend om zijn warmte en
> menselijkheid. Hij heeft streng traditioneel-katholieke meningen en
> overtuigingen, klopt. Dus een voorloper in non-discriminatie zal hij
> niet zijn, maar dat is ook zijn taak niet. Hij heeft gezegd als
> commissaris loyaal te werken volgens de regels van het Europese spel.
> Dat is genoeg.

Claimen die dingen uit elkaar te kunnen houden is zelfoverschatting.

> Wat weten jij, of Louswies, of katelijne, of al die andere critici, van
> zijn geschiktheid? Heb je een assessment gedaan? Een langdurig en
> diepgaand sollicitatiegesprek gevoerd? Nee, er is een vraag gesteld: hoe
> denkt u over homoseksualiteit. En hij antwoordde dat hij als katholiek
> de Bijbelse normen volgt. Normen waarvan ook ik vind dat ze belachelijk
> zijn, maar ze bestaan wel (ook in de Koran). Verder antwoordde hij dat
> hij zijn mening goed zal scheiden van de wet. Dat is alles waarop je je
> oordeel hebt kunnen vellen. Beetje magere assessment, niet?

Er is genoeg informatie over (en van) de man te vinden waarop je je
mening kunt baseren. Je zou je bijvoorbeeld eens kunnen verdiepen in de
uitingen van de Paus (B. is een zeer nauwe adviseur van de Paus).

> Over zijn geschiktheid, beste Bart, kan je dus niet oordelen. Je hebt de
> man veroordeeld op zijn overtuiging, op zijn mening, en daarop mág je
> iemand niet veroordelen.

Dat vind ik nou onzin. Bin Laden heeft recht op zijn overtuiging (en
religie, alweer). Maar daar mag hij ook op veroordeeld worden, als
blijkt dat in die overtuiging een mensenleven niet telt.

> Dat is in strijd met het liberalisme, én de
> waarden waarvoor wij democraten strijden.

Minus het rare concept van jou dat mensen niet op hun overtuiging
beoordeeld mogen worden.

Bart Meerdink