Felle kritiek op 'prestigestrijd' OM

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Oct 31 14:26:03 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> We kiezen nu rechters en officieren???

Hoezo 'we', Fritz?

> Hebben ze mij vergeten mijn stemformulier te sturen...

En op grond waarvan ga jij dan je boordelingen doen, Fritz?
En hoezo is jouw stem formuliertje transparant?

> Er is geen transparantie van de gesloten beroepsgroepen die onderling de
> zaakjes regelen als rechters en officieren, Henk, en elkaar controleren ipv
> een democratisch gelegitimeerde controle op de macht.

Het is een gevolg van een proces van jaren, en met vallen en
opstaan. Het instruument leent zich bovendien niet erg voor
zgn. 'democratisch gelegitimeerde controle op de macht',
Fritz. Logisch gevolg van de functie en functionaliteit die
het vervult.

> Ons kent ons...

Politici niet?
Fritz, dan moet daarin meer openheid komen. De politiek zelf
is in veel gevallen juist zelf debet aan de ontstane
situatie(s). Zij is het die met name die meent dat de door
hen uitgevoerde controle afdoende is. Niet dus. En dragen
daardoor dus zelf bij aan te weinig transparantie die ook
nodig is.

> Denk buiten het kader, zoals wij geen gekozen burgemeesters hebben

Fritz, ik weet niet wat jij je erbij bedenkt of welke heil
je ervan verwacht, maar ik zie nog weinig verschuiven als
gevolg van de onrust die de gekozen burgemeester teweeg zou
moeten kunnen brengen. Kennelijk is dat al in kannen en
kruiken.

 > is er ook
> een groot democratisch gat bij het bepalen van het beleid (niet de
> beoordeling van individuele gevallen) van rechters en officieren, én van
> hun
> benoeming en onderlinge beoordeling, nu ons kent ons, de ene hand wast de
> andere en we komen elkaar steeds weer tegen dus...

Ik kom jouw hier ook dagelijks tegen. :) Open en transparant
voeren wij het debat/de discussie. Ook in een groot
democratisch gat, immers beiden niet verkozen. Staat niet in
de weg dat ik je kwaliteiten wel kan waarderen, en of
beoordelen. Zelfs zonder al te strikte regels en protocollen
waaraan we ons dienen te houden. ;)

Overigens wil ik niet uitsluiten dat daar ook weleens wat
mis gaat, maar ik heb niet de indruk dat daar stelselmatig
etc etc.

Overigens ben ik juist blij met de openheid/transparantie
die het OM wil betrachten. Het is juist te lang een besloten
geheel geweest. Onduidelijk wanneer het wel of niet in actie
komt. Onduidelijk wat haar taak en functie is in onze
democratie.

> Openlijke strijd ontstaat waar officieren fietsendiefstalen of erger nooit
> vervolgen, rechters niet de wet handhaven maar zelf kiezen welke wetten en
> wat ze jaren laten liggen.

Gevolg van die oelewappers in het parlement, Fritz. Die
hebben het beleid te controleren en zorgen er ook maar voor
dat ze de werkelijke cijfers in handen krijgen. Daarvoor een
OvJ naar huis sturen - en juist als die opening van zaken
geeft - is wel erg gemakkelijk. En wil jij dat met die
'democratisch gelegitimeerde controle' ?

Als de volksvertegenwoordigers hun taak ook goed oppakken
kan dit ook niet gebeuren. Dan is zelfs de
volksvertegenwoordiger die weet wat de gevolgen zijn van
beleid en niet ergens een achteraf zoekende naar een zwarte
piet.

> Politici en officieren van justitie en de
> politiebazen en burgemeesters rollen daardoor heel vaak over straat.

Het is een moeilijke en lastige materie, zoveel is mij ook
duidelijk. Ook geen statisch gegeven dus er zal altijd
beweging in zitten, al was het maar omdat het hebben van
instituties zelf op zich niets betekent. Hun handelen, als
dan niet gezamelijk is van belang.

> Ik deel je mening dat niemand in individuele gevallen op de stoel van een
> bestuurder moet gaan zitten, maar als de benoeming en het bepalen van het
> vervolgingsbeleid en het managen van de rechterlijke last beter,
> democratischer en transparanter geregeld zouden zijn, inclusief de
> democratische controle erop, dan zou ons landje niet die rare botsingen
> hebben, maar gewoon zoals elders openlijk kunnen spreken over de inhoud van
> wat democratisch gelegitimeerde machthebbers en hun beleid bepalen.

Dat weet ik niet. Het is ook niet zo dat als wel aan die
voorwaarden voldaan zou zijn jhet dan allemaal op rolletjes
verloopt, want daar geloof ik geen bal van. De werkelijkheid
of realiteit is te weerbarstig om die simpel te kunnen
vangen. Goede spelers kunnen veel opvangen. Teveel controle
kan alles lam leggen, te weinig ook. Transparantie
daaarentegen duidelijker maken waar het schort.

> Elders bestaat die kramp niet zo als bij ons.

Dat geloof ik niet. Misschien tijdelijk niet omdat ze niet
zo op de voorgrond treedt, maar dat moment komt als vanzelf
weer.

Ik was pas in Barcelona voor een paar dagen en zag daar heel
veel 'blauw' op straat en bij het openbaar vervoer (metro
o.a.). Echter eenmaal om de hoek (soms gewoon buiten het
zichtsveld) werden illegaal goederen aangeboden en stond men
- zelfs als 'toerist' uitgedost - op de uitkijk voor
aankomende/-stormende 'razzia's'.

Een grappig gezicht, dat wel.
Kun je wel zeggen dat er wat aan gedaan wordt, of niet dan? ;)

Henk Elegeert (ja sorry ertussen, soms is het ook weer
makkelijker lezen, al zie ook jou punt wel)