Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Oct 29 15:08:27 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Of denken we echt dat het beleid zich autonoom ontwikkelt en dat het niets
>zou
> uitmaken of er op die post Buttiglione zit, of, zeg maar, Lousewies van
> der
> Laan? De één komt 's ochtends strijdbaar op het werk, op zoek naar
> onrecht,
> de ander denkt mwah, het is zo erg allemaal niet.

Life is a bitch, beste Bert. We moeten het doen met mensen, en mensen zijn
compexe wezens. van der Laan komt misschien stralend en goed gecoiffeerd op
haar werk, maar in haar wezen kan een ander iemand schuilen: een keiharde
ambitieuze over lijken gaande tante. Kán! Ik zeg kán! Ik weet het niet, ik
zie slechts de buitenkant. Butiglione kan er uitzien als een
aartsconservatrief en verschrikkelijke dingen zeggenzeggen (in de ogen van
een liberaal althans), maar in zijn borst kan een
barmahartig en menselijk mens schuilen. Wie weet?
Dat quintessence is dat we met m;énsen werken, en elk mens heeft zijn of
haar eigenaardigheden, haar zichtbare buitenkant en zijn verborgen
schaduwkanten. Dus we kunnen ons beter op wetten, regels en afspraken
verlaten, dan op de onvoorspelbaarheid en wispelturigheid van ménsen.

> Dat geldt trouwens niet alleen op deze post, het geldt overal in de
> politiek,
> óók in ons kabinet, in de Kamer, in provincies en gemeenten. Juist daarom
> is
> het persoonlijke zo belangrijk.

Kan belangrijk zijn, maar is ook het meest onbetrouwbare dat er is. Vooral
bij het menselijk species van homo politicus, dat maar ál te graag babbelt
naar de heersende goedkeuring, dat als een kameleon zich aanpast aan de
kleur van de omgeving en dat als een windvaantje meewaait met de winden van
de actualiteit.

>We hebben al 25 jaar een
> wet die de gelijke beloning van mannen en vrouwen regelt (om maar eens wat
> te
> noemen), maar het is jaar op jaar nodig om de feitelijk nog ongelijke
> beloning
> te bestrijden, via de rechter én via het beleid. En daar heb je wel iemand
> voor nodig die in de noodzaak en de rechtvaardigheid daarvan gelóóft en er
> de juiste prioriteiten voor stelt.

De kern is dat de maatschappij klaar moet zijn voor zo'n wet. Als je als
geleijkhebberige liberaal, die feitelijk slechts zo'n 5% van het electoraat
vertegenwoordigt, je eigen gelijk en je eigen overtuiging erdoor gaat rammen
bij een weerbasrstige bevolking, dan ga je goed de mist in. Een Butiglione
zit dichter bij het gewone Europese electoraat dan een, inderdaad, Lousewies
van der Laan.

> En als je er niet in gelooft, dan is dat je goed recht, maar ga dan wat
> anders
> doen. Misschien is Buttiglione hartstikke goed in gezondheidszorg of in
> landbouwkwesties...

Dan zou Balkenende, met zijn Gristelijke waarden en normen óók geen zaken
mogen regelen. En what about Donner? Uit een strak gereformeerd nest!
Minister van Justitie notabene. Nee, Bertr, hier zit je mijns inzien
behoorlijk scheef. Butiglione heeft gezegd dat hij de et en de regelgeving
boven alles stelt en dat hij zijn overtuiging privé zal houden. Dat is heel
wat manoediger dan het gedraai en gekronkel van liberale Kroes. Dit ben ik,
zo denk ik en ik mom er rond voor uit, zei Butiglione. Hoewel ik zijn mening
abject vind, bewonder ik de man voor zijn moed. Daar kan D66 nog heel wat
van leren.