Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Oct 29 15:16:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Bert Bakker" <bbakker at usa.net>
Subject: Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De kwestie is hier helemaal niet of Buttiglione mag zeggen wat hij vindt.
> Natuurlijk mag hij dat - ik ben het zeer met Voltaire eens.

Ja, maar áls hij het doet, áls hij ervoor kiest open en eerlijk voor zijn
overytuiging uit te komen en niet, zoals de meeste glibbers in de politiek,
alleen hetgeen zeggen dat goed voor de benoeming en de carriere uitkomt, áls
hij transparant voor zijn mening staat, wordt hij onder leiding van Sofie de
Verschrikkelijke voor de leeuwen geworpen.

> De kwestie is hier of je iemand met zijn opvattingen
> beleidsverantwoordelijk
> moet maken voor de bestrijding van discriminatie van homoseksuelen,
> vrouwen
> enzovoorts.

Zolang hij zich houdt aan de regelgeving, aan het verdag (EVRM),  en het
democratische spel: waarom niet? Hij vertenwoordigt een héél groot deel van
de Europese bevolking, dat het roerend met hem eens is. Juist zo'n man kan
bepaalde maatregelen erdoor krijgen. Zet je daar een Sofie de
Verschrikkelijke neer, dan roept ze zo'n weerstand op bij het christelijke
deel van het achterland, dat geen enkele maatregel kans van slagen heeft.
Bekijk het niet zo zwartwit, beste Bert, bekijk het een van een paradoxale
kant. Er gaan werelden voor je open.

>Dus ik ben trots op Sophie in 't Veld, die een leidende rol heeft gespeeld
>in
> het verzet tegen de benoeming van Buttiglione, en niet tegen Buttiglione
> zelf.

Wees vooral trots. Dat recht heb je. Maar je bent wel enigszins verblind
door je party-political-partisanship. Vanuit een strikt en principieel
liberale * overtuiging*  kan je niets anders dan verbijstering ervaren bij
het vloeren van iemand wegens zijn overtuiging.
Maar het EP heeft een stukje macht veroverd, dát is de enige winst die ik
zie.