Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Oct 29 14:24:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik wel. De invulling van de opdracht en van de wetshandhaving door de persoon
van de politiek verantwoordelijke is altijd een essentieel element van het
beleid en van de effectiviteit ervan.
Of denken we echt dat het beleid zich autonoom ontwikkelt en dat het niets zou
uitmaken of er op die post Buttiglione zit, of, zeg maar, Lousewies van der
Laan? De één komt 's ochtends strijdbaar op het werk, op zoek naar onrecht,
de ander denkt mwah, het is zo erg allemaal niet.
Dat geldt trouwens niet alleen op deze post, het geldt overal in de politiek,
óók in ons kabinet, in de Kamer, in provincies en gemeenten. Juist daarom is
het persoonlijke zo belangrijk. Juist daarom is hypocrisie (Ineke van Gent in
een 4wheeldrive, een Christenpoliticus in een bordeel) zo kwalijk. Een wet is
vaak pas het begin, het echte werk begint dan pas en moet worden gedaan (c.q.
aangezwengeld) door de politiek verantwoordelijke(n). We hebben al 25 jaar een
wet die de gelijke beloning van mannen en vrouwen regelt (om maar eens wat te
noemen), maar het is jaar op jaar nodig om de feitelijk nog ongelijke beloning
te bestrijden, via de rechter én via het beleid. En daar heb je wel iemand
voor nodig die in de noodzaak en de rechtvaardigheid daarvan gelóóft en er
de juiste prioriteiten voor stelt.
En als je er niet in gelooft, dan is dat je goed recht, maar ga dan wat anders
doen. Misschien is Buttiglione hartstikke goed in gezondheidszorg of in
landbouwkwesties...