Marktwerking ziekenzorg

Fri Oct 29 12:37:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Now we're talking :)

Vraagsturing moet dus in beginsel aan de vraagkant gereguleerd worden, door inkomensherverdeling, liever met uniforme nominale prijzen zonder prijsbederf (geen risicoselectie, acceptatieplicht) en inkomensafhankelijke belastingheffing om lage inkomens ook gelijkelijk vraag te kunnen laten uitoefenen op basibehoeften die nog redelijkerwijs gemiddeld gedragen kunnen worden. Daar zit een beperking aan, een grnes, gezien het gemiddelde inkomen dat altijd lager is dan hogere inkomens in de inkomensverdeling, en een maximaal basispakket lijdt tot maximale belastingheffing of inkomensafhankelijke prijsstelling en dat remt de economie en damt de behoefte aan een hoger inkomen in (jij noemt dat armoedeval en werkloosheidsval).

Aanbodsturing is normaal gesproken het stellen van randvoorwaarden aan de vrije aanbodzijde van de markt. Niet het overnemen van de bedrijfsvoeringen door centrale budgettering en financiering van de bedrijfsvoering en het overnemen van investeringsrisico's, noch het gedetailleerd voorschrijven van de producten en diensten, werkprocessen en prijsstellingen. "Aanbodsturing" moet een transparante markt waarborgen, concurrentie en toetreding van aanbieders bevorderen en garanderen.

Het huidige gecentraliseerde aanbodzorgssysteem is een anomalie, intrinsiek tegenstrijdig aan heldere principes. Aanbieders en medici beperken de vrije concurrentie met uit overheidsbudget gesubsidieerde investeringsmiddelen en door zelf voorwaarden te mogen stellen aan toetreders tot de aanbodzijde van de markt, zoals het beperken van opleidingsplaatsen van artsen om de schaarste aan de aanbodzijde hoog en daarmee de salarissen en tarieven hoog te houden.

Bovendien zijn er nauwelijks randvoorwaarden die vrije concurrentie waarborgen. Verzekeraars mogen aanbieders tegen gelijke prijzen of lagere weigeren en kartels vormen met aanbieders. Ze mogen aan de vraagzijde gedwongen koppelverkoop toepassen (waar Microsoft groot van is geworden) en de vrije keuze uit leveranciers en alternatieve producten en diensten beperken. Dergelijke anomalieën worden in de zorgverzekeringswet deels verwijderd. De klant mag kiezen uit een leverancier met een lage contractprijs maar ook het gemiddelde budget bij een gelijke indicatie naar zorg vrij besteden elders. Tegen een lagere prijs of een hogere kwaliteit maar dan met een eigen bijdrage bovenop het gelijke budget uit de verzekering.

Fritz