Manifest: De zorg is geen markt

Fri Oct 29 12:19:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dank Lenny,

Je zet wat verschillen tussen verplichte verzekering met standaardpakketten
zonder risicoselectie (in NL sociale zekerheid en ziekenfondsen en
particulier het standaarpakket tegen gemaximaliseerde premie) chaos en
willekeur.

Ook zet je gecentraliseerde vraagsturing met verplichte verzekeringen op
universele basis tegenover een gedeeltelijk gebrek daaraan (in NL, half
ziekenfonds half particulier) of doorschieten (niet democratisch
gelegitimeerde collectiviteiten waar je verplicht verzekerd bent zonder
randvoorwaarden wat de verplichte deelnemers wel en niet opgelegd mag
worden), plus centralistisch vraaggerichte aaanbodsturing door budgettering
van aanbieders en overregulering.

Ik deel jouw heldere onderscheid en ben in het algemeen voor ingrepen in de
vraag door democratisch gelegitimeerde verplichte verzekeringen onder
gelijkwaardige behandeling van ongelijke gevallen (geen risicoselectie noch
in de prijsstelling, wel verevening, dus een basispakket) met vrijheid bij
wie te verzekeren die het standaardpakket verzekert.
Ik ben in het algemeen tegen aanbodsturig vanuit welke behoefte ook, geen
kartelvorming Tayloriaanse voorschriften voor aanbieders die
servicegerichtheid en innovatotie van producten en diensten belemmeren.

Gezien de schaarste en ongelijke verdeling van middelen om de onbeperkte
behoeften aan inkomenszekerheid en zorg als economische vraag daadwerkelijk
uit te kunnen oefenen op een gereguleerde markt met voorwaarden
(concurrentie waarborgen, klantacceptatie idem) is het bergijpelijk en
verdedigbaar in te grijpen in de verdeling van de vraag door verplichte
verzekering van basisbehoeften die nog redelijkerwijs gemeenschappelijk voor
iedereen te financieren zijn zonder een inkomensheffing die het
communistische model nadert. En risicosolidariteit én voor de laagste
inkomens een herverdeling van inkomsten met een inkomensafhankelijke
belasting, beter enn helderder dan zoals nu een inkomensafhankelijke
prijsstelling.

In de sociale zekerheid is er in NL een mix van gelijke prijsstelling,
immers een hogere verzekeringsgrondslag kent een hogere prijs, dus premies
zijn wel inkomensafhankelijk maar daar krijg je dan ook evenredig meer voor.
Anderzijds is er voor de volksverzekeringen en verplichte
werknemersverzekeringen wel ook een inkomensherverdelende prijsstelling, met
hogere premies naar inkomen zonder dat er een grotere verzekeringsgrondslag
is. Helaas is het een ratjetoe en is voor verzekerden niet meer duidelijk
welke mix van prijsstelling er bestaat.

Fritz