Manifest: De zorg is geen markt

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Oct 27 10:52:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Martijn,
> Wat je vergeet is dat ook de gewenste concurrentie tussen zorginstellingen
> even zinloos marktdenken is. De argumenten kon je in de krant lezen.
> hv,u

Henk, het klinkt beslist alsof je opgehouden bent met denken over de
materie nadat een schijnbaar overtuigende case tegen de marktwerking in
de zorg is gepresenteerd. Ophouden met denken (en dus waarnemen) doet je
al snel in de regionen van verstarring, arrogantie, overmoed,
underperformance belanden.

Ik ben niet overdreven onder de indruk van het manifest. De problemen en
de gevaren zijn zeker reeel, maar men blokkeert zich in de hele
denkrichting van marktwerking in de zorg. Zich het denken blokkeren is
in het algemeen onverstandig, en daarvoor zijn ook de argumenten en het
inzicht van de opstellers van het manifest te zwak.

Tussen zorg-consument en zorg-verlener bevindt zich nog een partij: de
verzekeraar. Misschien wel twee partijen, naast de verzekeraar is er
misschien ook nog wel plaats voor een zorg-broker, die voor de consument
(of zelfs voor de verzekeraar) zowel de keuze en coordinatie van de
zorg-verleners organiseert als ook de gunstigste zorgrisico verzekering
regelt. En eventueel ook bij eventuele klachten de belangen behartigt.

De vrije markt is namelijk veel flexiber dan de schrijvers en
ondertekenaars van het manifest zich realiseren.

Het is dus niet de zieke patient die alles moet uitzoeken (evenmin als
je bij een aanrijding ter plekke de reparatie hoeft te organiseren).
Daar heb je je broker/verzekeraar voor!

De situatie in de VS is sterk vertekend door de claim-cultuur daar (en
wellicht ook door kartel-vorming bij de verzekeraars, analoog aan onze
bouw-fraude).

Bart Meerdink