Manifest: De zorg is geen markt

Wed Oct 27 10:33:27 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

De in beginsel onbegrensde wens en vraag naar zorg en het per definitie
beperkte schaarse en vaak dure aanbod, wordt nu door regelen en regeltjes
beheerst. Prijsingrepen die het aanbod verlagen maar de prijs verhogen zijn
ook geen panacee, maar leiden tot wachtrijen of willekeur bij de niet
medische beoordeling wie wel en niet de zorg krijgt, en hoe die wordt
betaald.

Een gemengd model probeert voor zorg die we democratisch indelen bij
basiszorg, vraag en aanbod te reguleren, en grotendeels inkomensafhankelijk,
collectief te financieren. En tegelijk nog vrijheden overeind te houden en
daarnaast, bovenop de collectieve zorg, nog ruimte te laten voor zorg naar
keuze.

Wat is jouw antwoord op het dilemma, alles collectief? Hoeveel zorg dan en
hoe hoog de premies en belastingen? En hoe laag de wettelijke prijzen, wat
ook gevolgen heeft op het aanbod en de kwaliteit van zorg... Artsen en
tandartsen en verplegers stemmen immer met de voeten, en werken ook liever
zoals anderen in vrije sectoren, of op hun eigen wijzen, op anders houden ze
er net als velen in het onderwijs mee op, of beginnen ze er niet eens meer
aan.

Dat zorg vaak veel slimmer en goedkoper kan, maar dat dat met nog meer
regeltjes alleen niet zomaar tot stand kwam en kan komen, noch zomaar zeker
is op een deels vrije markt, is waar, maar wat is jouw oplossing dan van de
oneindige vraag naar collectieve zorg en het beperkte aanbod bij elke stand
van de welvaart?

Fritz