Manifest: De zorg is geen markt

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Oct 26 23:56:36 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dit is mij nou uit het hart gegrepen. De zorg is geen markt. Ik hoop dat
> deze actie een groot succes wordt. Al lijkt het wel dat je een hotemetoot
> moet zijn om te mogen tekenen :-)

Hopelijk mag je het er als niet-hotemetoot ook NIET mee eens zijn :-) Ik
weet te weinig van de precieze voorstellen van het kabinet, dus die kan ik
niet goed beoordelen. Maar mijn mening moet er wel degelijk fors meer
marktwerking komen in althans delen van de zorg.

Daarbij denk ik vooral aan de thuiszorg, maar ook verpleging in
verzorgingstehuizen. Via een aantal mensen in mijn naaste omgeving heb ik
kunnen zien wat een ongelofelijke puinhoop de thuiszorg is. Daar worden
momenteel bakken met gemeenschapsgeld verkwist. Er gaat ontzettend veel
tijd en geld zitten in het op inefficiente wijze plannen van thuiszorg. En
in de thuiszorg gaan kolossale bedragen om. Met de toenemende vergrijzing
zullen deze bedragen alleen nog maar groeien.

Er zitten nu allemaal zorgmanagers met een "marktconform" salaris en
beschikkingsmacht over gemeenschapsgeld, die er belang bij hebben de
organisatie inefficient te houden. Het lijkt me een illusie dat hier
zonder marktwerking wat aan gedaan kan worden.

Ik ben het eens met het argument dat een patient die acuut ziek is zelf
geen verantwoorde keuze kan maken voor een ziekenhuis. Op dat punt kan er
dus geen directe marktwerking zijn. Je bent dan patient en geen klant.
Maar zorgverzekeraars kunnen qua kosten wel heel goed kiezen. En aangezien
die betalen, kunnen ze wel degelijk klant zijn. Uiteraard is er dan een
belangrijke taak voor de overheid weggelegd om kwaliteit te waarborgen.

Maar iemand kan zelf heel goed beoordelen wat hij van de prijs en de
kwaliteit van de thuiszorg vindt. Dit lijkt me bij uitstek een stuk van de
zorg waar de patient wel degelijk klant kan zijn.