Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Tue Oct 26 23:12:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het ligt eraan wat je ervoor terugkrijgt Fritz. In de VS zijn de kosten
van de gezondheidszorg twee keer zo hoog als hier omdat het compleet in
handen van de vrije markt is bijvoorbeeld. Als je in ruil voor die premies
een daling in de kosten van levensonderhoud retour krijgt, dan ga je er
netto op vooruit.

Er wordt door veel mensen gekeken naar de vrije marktwerking alsof die
heilig is. Zodra de markt natuurlijkerwijs echter naar een monopolie of
kartelvorming neigt moet er weer een controlerend orgaan ingesteld worden
om te voorkomen dat de boel uit de hand loopt. Ik ben van mening dat
bijvoorbeeld ons electriciteits en communicatienet nooit geprivatiseerd
had moeten worden. We zijn nu allerlei kunstgrepen aan het invoeren die
ervoor moeten zorgen dat die markten een beetje fatsoenlijk functioneren.

De overheid moet ingrijpen waar de markt faalt. En als dat betekent dat
het het goedkoopst en effectiefst is dat de overheid het in eigen hand
houdt, dan vind ik dat helemaal zo raar nog niet.