Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Tue Oct 26 23:56:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel,

We hadden het over jouw bezwaren tegen (hoge) marginale heffingen, die ik
volledig met je deel. Jij bent daarom net als ik niet gecharmeerd van
inkomensafhankelijke extra's, die zoals je stelde tot hogere heffingen
leiden, met de door jou genoemde gevolgen van dien.

Ik ben voor het nieuwe zorgstelsel, het lijkt me een goede mix van flinke
overheidsingrepen, geen risicoselectie bijvoorbeeld, en gelijke premies voor
iedere client. Zorgverzekeraars die concurreren om klanten aan te trekken,
door goed te onderhandelen met zorgaanbieders, dat scheelt heel wat
bureaucratie.

De verdeling van de premies in 50 % nominaal en via een nieuwe
"ziekenfondspremie" van 6 % door de belastingdienst, de andere 50 %, met
daarnaast belastingheffing voor de premiekosten van de kinderen, is een mix,
compromis, tussen het oude ziekenfondssysteem en de particuliere
verzekering.

Aan de inkomensafhankelijke premies kleven dezelfde bezwaren die wij delen
bij andere heffingen ipv ons voor wat hoort wat. En dan worden de nominale
premies voor 6 van de 7 miljoen huishoudens ook nog grotendeels
inkomensafhankelijk via precies zo'n negatieve belastinguitbetaling met een
heffing daarboven van 4 %. Bij de basisuitkering beargumenteer je de
bezwaren, die zijn hier dezelfde.

Fritz