Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Tue Oct 26 22:31:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel,

Ik deel je mening dat veel controles achterwege kunnen blijven als je
zichtbaar beschikbaar bent, in een basisbaan. Hoe je een lager loon met
toeslag controleert is al moeilijker. En iedereen een basisuitkering leidt
tot hogere tarieven.
Die controles kleven ook de kinderbijslag aan, kennelijk,althans deels.

Blijft de positieve werking van lagere heffingen. Ik geloof dan ook helemaal
niet in de positieve macroeconomische effecten van inkomensoverdrachten en
daardoor hogere hefingen. Juist niet.
Ceteris paribus bestaat niet, op microniveau verschuif je de vraag en
aanbodfuncties, mensen passen hun gedrag aan op hoge heffingen. Schade
ontstaat daardoor sowieso. Dat zie je vooral een het steeds minder willen
werken, want als je werkt betaal je overal flink aan mee, zonder relatie tot
je rechten. Die zijn juist hoger als je korter werkt, je draagt inder af en
krijgt er nogal wat toeslagen bij, ook in het nieuwe zorgstelsel weer 1.
Weer een marginaal tarief boven het sociaal minimum van 4% erbij, bovenop de
6% inkomenspremie en ca. 2 % aan rijksbijdragen. Allemaal in de eerste
"lage"schijf(ven) rodn 35 a 40 %. Belasting. Komt ww enzovoort nog bij.

Fritz