Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Tue Oct 26 21:33:44 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waar ik graag vanaf zou willen is het hele controle en sanctiebeleid.
Zodra je geld gaat "weggeven" zonder daar iets voor terug te ontvangen
worden er meteen controlemechanismen ingebouwd om misbruik te voorkomen.
Als je kritisch kijkt naar alles wat wij aan sancties en controles
opleggen in Nederland, dan is meer dan de helft ingesteld om hiaten in
bestaand beleid te repareren. Er wordt ergens misbruik van gemaakt, dus
dan wordt daar een controle en een sanctie op gezet. De bureaucratie die
gepaard gaat met die vele reparaties kost ons jaarlijks handen vol geld.

Het is goed om af en toe afstand te nemen van het beleid dat op dit moment
gangbaar is en te pogen een fundamenteel herontwerp te doen. Daarbij
kunnen dan de lessen die geleerd zijn uit het verleden meegenomen worden
om ervoor te zorgen dat het nieuwe beleid wel waterdicht is. Hoewel
workfare als zodanig wel een beetje een stokpaardje van me is wat ik graag
naar voren schuif als oplossing is het allerminst heilig. Punt is wel dat
het op een vrij elegante manier problemen oplost die op dit moment spelen.

Ik wil trouwens even terugkomen op inkomensnivellering en dan in het
bijzonder de rechtvaardiging ervan vanuit een sociaal-liberaal perspectief
en de rechtvaardiging vanuit een economisch perspectief. Vanuit sociaal-
liberaal perspectief heeft inkomensnivellering te maken met de onzichtbare
bijdrage die de maatschappij als geheel aan de rijkdom van het individu
levert. Zo zorgt de werkloze bijvoorbeeld voor een gezonde concurrentie op
de arbeidsmarkt, wat de looneisen binnen bepaalde grenzen houdt. Vanuit
een economisch perspectief dient een bepaald percentage van de consumptie
direkt weer uitgegeven te worden aan nieuwe consumptie via de cyclus
consumptie -> lonen -> consumptie. De lagere lonen sparen veel minder van
elke euro die zij maandelijks te besteden hebben. Door dus inkomen over te
hevelen naar de lagere lonen verhoog je de consumptie.