Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Tue Oct 26 13:00:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja Mark, we zijn eruit denk ik,

Het uitgangspunt was inderdaad iedereen eerst en voldoende zichzelf laten
bedruipen, met eigen rugzakjes met spaarrechten op onderwijs, zorg, verlof
en tijdelijk niet kunnen of niet willen werken, en voor later als je oud
bent.

Alleen wie niet zonder uitkomt geef ik liever net als Mark eerst maar eens
een kleine toeslag, om vrij daarbij te blijven werken, met geleidelijke
extra heffing om die toeslag terg te betalen, een kleinere toeslag of iets
grotere naar gelang wat iemand zelfstandig lukt, mits je wel je uren maakt.
Extra toeslag omdat je korter wil werken is niet aan de orde, het gaat om
een te laag uurloon kennelijk.

Dus geen basisinkomen eerst voor iedereen, of starre uitkering zomar voor
iedereen alleen als je niet werkt, maar die je geheel verliest als je gaat
werken, maar de basisuitkering voor alleen diegenen die geen eigen zorg- of
studieverlof opnemen, of anderszins vrijwillig korter of helemaal niet
werken, maar alleen voor die willen werken en geen zorg- of studieverlof
willen opnemen, misschien mag je wel wat studieverlof verlangen, voor te
lage uurlonen bij wel genoeg uren willen werken, en die basisuitkering ipv
of naast wat je zelf hebt gespaard voor studie, de vorm geven die Mark
beoogt, je verliest die toeslag op je uurloon en je eigen rugzakrechten,
geleidelijk naarmate je weer uren of een hoger uurloon bereikt, en niet voor
100% per uur of hoger uurloon.

Een basistoeslag dus alleen voor wie wil en kan werken, die het bij
onrvrijwillig te weinig uren werk vinden (nu ww) of uurloon (nu bijstand en
niet mogen werken) er wat bijlegt, geleidelijk verrekend voor een deel met
extra uren die je werkt of hoger uurloon, opdat de toeslag snel weer weg is
en de werkende beter af is dan met toeslag, en weer zijn eigen brug draagt
(wonen, eten, kleden, ziektekostenpremie) en van het meerdere een deel
spaart voor zichzelf (aow, zorg, kinderbijslag, vroegpensioen, studieverlof)
en liefst zo klein mogelijke collectieve lasten tegen een laag percentage
ook nog gaat meebetalen.

Een mix van lage premies en belastingen waarbij je zelf bijvoorbeeld de
helft mag sparen voor je rugzakjes mits je de andere helft bijdraagt aan
collectieve kosten (overhead, recth, veiligheid, infra, solidariteit alleen
met echt zieken, invaliden die zelf niets kunnen bijdragen of sparen voor
later).

Fritz