Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Tue Oct 26 12:08:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens, Ger,

De controle op de input, hoe vaak je solliciteert, vind ik net als jij een
bureacratisch monstrum, draagt echt helemaal niets bij, aan niets en
niemand.

Over de wao waren we het al eens, wat een bureaucratische en onwerkelijke
toestand om vooraf te berekenen wat iemands verdiencapaciteit zou kunnen
zijn buiten het werk dat ie deed.
En wat ingewikkeld en onzinnig om zo de arbeidsongeschiktheid te bepalen als
verschil tussen wat iemand verdiende en in theorie nog zou kunnen verdienen,
leuk bedacht, maar niemand weet dat, en naarwelke functies die iemand gaat
vervullen kijk je dan, willekeur dus, ook als je geen onzinfuncties kiets,
want welk beroep iemand goed of voldoende kan uitoefenen bepaal je zelfs
niet aan de hand van diploma's, maar alleen in de praktijk als iemand weer
werkt.

Dus laten we de wao vervangen door eerst een goede ww omdat iemand voor zijn
huidige baan (deels) arbeidsongeschikt is, en voor objectieve invaliditeiten
iemand een invaliditeitspensioen laten verzekeren en uitkering of kapitaal
ontvangen, als toeslag op de objectieve validiteit. Misschien is een
mengvorm het best, je invaliditeitspensioen staat wel objectief vast, een
percentage van je laatstverdiende loon waarvoor je verzekerd was naarrato
van je objectieve invaliditeit.
Die verzekering kun je goedkoper maken en de te betalen premie lager, als
iemand voor ander werk gewoon valide blijkt, door wat ie meer verdient dan
het percentage validiteit in de oude functie maal laatste loon daar
geleidelijk in mindering te brengen op zijn invaliditeitsuitkering. Wat ie
niet verdienen kan wat in depraktijk blijkt, heeft ie verzekerd met een
goede ww, die voor deels arbeidsongeschikten uiteraard beter en langduriger,
moet zijn dan voor wie niet een beroepsinvaliditeit heeft. Geheel
beroepsinvaliden krijgen uiteraard zo wel een volwaardig
invaliditeitspensioen.

Ben benieuwd wat jouw alternatieven voor de huidige onwerkbare regeltjes en
ficties zijn, en de onrechtvaardige uitwerking ervan.

Fritz