het minimumloon

Tue Oct 26 11:27:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Ik heb nog geen enkele kwalificatie over jou persoonlijk of wat je hebt
gezegd geuit. Andersom kan ik ze niet meer tellen.
Als ik iets niet begrijp wat je zegt vraag ik je ernaar, waar baseer je dat
op enzo, zonder kwalificaties over jou, je leven, of wat dan ook.
Begrijp ik je verkeerd of citeer ik je fout, dan verbeter je mij wel,
herformuleer je wat je mij wil duidelijk maken, van wat jij bedoelt,
ik ga dan niet zoals jij volhouden dat je iets anders hebt gezegd en ik
beter weet dan jij wat jij wil bedoelen,
dat je nu niet meer mag zeggen wat je wil dat ik wel begrepen had, dat je
dat bedoelde.
Stop nu eens met over mij en wat ik zeg praten, vraag of ik iets bedoel of
iets anders,
dan praten we gewoon met elkaar...

Ik zie de relevantie niet of D66 of het CDA of een vakbond intern
democratisch is. Zij hebben hun ideeën. Die zijn voor iedereen relevant.

Relevant is of ze zeggenschap hebben over anderen. En in welke mate.
Daarvoor hebben we verkiezingen.
Nou laat werknemers en slapers en gepensioneerden maar kiezen tussen de
beleidsvoorstellen van vakbonden en alle anderen die willen onderhandelen
namens iedereen in een sector of bedrijf.

De vakbonden zijn net zo min de werknemers als politieke partijen het volk
zijn of de kerk God.

Maar beperk de zeggenschap van vakbonden en bij werknemersverkiezingen tot
het algemene loonniveau en dergelijke, en geef de zeggenschap van werknemers
over hoe ze hun gelijke loonbestanddelen besteden niet af, zeker niet als er
inkomens worden herverdeeld, dus anders dan dat op basis van
gelijkwaardigheid gelijke risico's op aanspraken worden gedeeld. Dus zonder
discriminatie als wel een partnerpensioen voor mij maar niet voor jou, wel
een hoger eindloonpensioen voor mij maar niet voor jou, wel
werkloosheidsaanspraak voor mij maar helemaal niet voor iemand die
korterheeft gewerkt.

Zorg door wet en regelgeving dat tegenover elke premieheffing een gelijke
waarde staat in risicoaanspraken. In de voorbeelden die jij en ik
bekritiseren is dat niet zo. Ook de vakbonden willen waar de overheid dat nu
niet respecteert weer een relatie tussen betaalde premies en recth op
aanspraken, bijvoorbeeld een opbouwww, en geen "alles kwijt" als je de 4
jaar of 39 weken niet volmaakte.

Die randvoorwaarden, evenwicht, een directe relatie tussen premies en
risicoaanspraken, non-discriminatie, moet randvoorwaarde, grondwet zijn,
voor overheidsregelingen en collectieve regelingen. Voor
inkomensherverdeling hebben we de belastingen en subsidies al.
Dus gelijke beloning voor iedereen, waarbij "slechts" de risico's op
werkloosheid, ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderdom (langer pensioen)
gedeeld worden, alsof de risicopremie het gelijke loon zelf is, en niet de
naar opgelopene risicouitkering/aanspraken die ervan betaald worden, die
zijn uiteraard hoger of lager naarmate je meer of minder schade hebt.

Niet alleen de overheid zoals jij en ik zien schenden elementaire
randvoorwaarden in hun beleid en regelgeving, leeftijdswao maar wel de volle
premies, refertewws  maar wel steeds de volle premies, asociaal in zijn
uitwerking, en discriminerend naar jongeren en flexwerkers of wei net een
dag te vroeg werkloos wordt, hoe "democratisch" met een meerderheid in een
parlement ook besloten met schending van elemanetaire beginselen en het
recht op gelijkwaardigee behandeling.
Maar ook de vakbonden schenden dezelfdeelemantaire beginselen en
discrimineren zoasl de overheid: partnerpensioen betalen maar geen
gelijkwaardig recht, eindloonpensioenverhogingen voor een minderheid op hoge
kosten van een meerderheid, moeten betalen voor een prepensioen ook als je
niet eerder met pensioen wil of tzt kan.
Dwang tot wat niet zou hoeven en discriminatie is slecht, of de overheid
zich dat nu permitteert (politieke partijen) of vakbonden (georganiseerd
maar niet democratisch gekozen overleg).

Helaas vroeg je weer niet wat ik wil, maar begon je weer een hele fantasie
over mij en wat ik allemaal wel niet zou willen enzo.

Algemeen verbindend verklaren van iet discriminerende collectieve afspraken
zoals de gemiddelde of minimale loonstijging (promoties komen er bij dat
weet je), de gelijke bijdragen van de werkgever aan loonbestanddelen van
iedereen, ik ben er voorvoorzover dat nodig en verstandig is. Net als jij.

Maar algemeen verbindend verklaren van disciminatie van alleenstaanden, niet
eindloonstijgers, diegenen niet voor het 65e willen stoppen met werken,
enzovoort? Wat de wetgever niet mag en niet meer doet met een beroep op de
grondwet of Europees recht, en door uitspraken van rechters op grond van
internationale verdragen, legt die overheid via een omweg dan wel op? Nee
daar ben ik tegen.

Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit, maar in de kleur van...

Tenslotte, bij het meenemen van pensioenen wordt vaak wat voor anderen is
betaald, de premies voor het partnerpensioen, afgepakt, dag alleenstaande en
je premies. Alleenstaanden hebben dezelfde premies moeten betalen, maar
krijgen een veel lagere pensioenwaarde mee. Dat weet je toch wel Ger??
Ook bij het overgaan van discriminerende eindloonpensioenenregelingen naar
iedereen gelijk behandelende middelloonsystemen of andersom zie je het
afpakken van gespaarde waarden terug. Dat weet je toch ook wel , Ger?

Je laatste opmerking, alles wat jij zegt over jezelf,ove rwat je wil
bedoelen, klopt. Ik begrijp je graag. Ook of jist als ik denk dat ik het er
niet mee eens ben.
Niets wat jij zegt over mijn woorden, mijn mening, klopt. Helemaal niets. Je
kan me slechts vragen wat ik bedoel en wat ik vind of niet. En waarom.
Waar we het eens zijn, waar niet, en waarom.

Dat praat ook prettig zolang je andersdenkenden niet veroordeelt en daardoor
ontdekt dat je het over heel veel al weleens bent.

Ik vind ons gespek al heel veel beter,

Dank daarvoor,  Fritz