het minimumloon

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Oct 26 08:10:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ger,
>
> Laat nou eens weg wat je over mij beweert.

Ik vind het best hoor Fritz, zolang jij ophoudt met over mij te beweren dat
ik bepaalde dingen gezegd zou hebben en niet aantoont waar en wanneer.
Ik zal er niet meer om vragen want dat zou de derde keer worden.

> Ik vind het interessant om het te hebben wat jij of ik belangrijk vind.

Prachtig Fritz maar ik heb ook zo mijn interesses en een daarvan was de
democratische werking binnen de vakbonden. Maar daar wil je het niet over
hebben begrijp ik.

> [...]
daarvan
> of het dan per definitie goed geregeld is, al zou een dictator dat doen,
mag
> je niet uit zijn verband halen.
>
> Nu praten wij over de verdeling van zeggenschap tussen overheid,
werknemers
> en andere "inkomens", en hun keuzemogelijkheden, binnen de wet die
opgelegd
> wordt, en de vakbonden die de zeggenschap hebben over collectieve
> afspraken,die al dan niet opgelegd worden.
>
> We zijn het eens dat het zo verdeeld wordt?

Nee, daar zijn we het niet over eens, de vakbonden hebben die zeggenschap
namelijk niet in haar eentje.Daar zitten de werkgevers en ook de overheid
ook bij. Je maakt een wezenlijk verschil overigens tussen werknemers en
vakbonden maar de vakbonden ZIJN werknemers Fritz.

> De overheid legt deels verkeerde regels op vinden jij en ik. Tot nu toe
zijn
> we het eens over een aantal slechte regelingen, zoals de ww en de wao.
Toch?

Waar heb je het over? Over de overheid van dit moment? Dan zijn we helemaal
eens Fritz.

> Ik vind dat de overheid collectieve afspraken van vakbonden niet aan
> individuen mag opleggen als dat niet objectief te rechtvaardigen is.
> Voorbeelden ken jij uit jouw kennis en ervaring, ik ook

Je bent dus tegen de algemeen verbindend verklaring?
Dat mag, maar realiseer je ook wat de nadelen zijn van het niet doen.
Arbeidsonrust op de werkvloer. Niet zo gek als mensen exact hetzelfde werk
doen tegen totaal andere betaling of voorwaarden. Werkgevers die zich
bedanken voor hun organisatie om ook niet gebonden te zijn aan afspraken en
dus concurrentie over de ruggen van werknemers. Dus allemaal terug naar het
minimumloon en sommigen willen ook dat nog afschaffen.
Wat zou je ervan zeggen Fritz als er iemand komt aanbellen bij jouw
werkgever en aanbiedt precies hetzelfde werk te doen tegen 75% van het loon
waartegen jij het nu doet. Je baas wil jou niet zo maar laten vallen en
zegt, Fritz beste jongen, ik wil je niet kwijt maar dan moet je dus wel een
kwart inleveren.
Zou je dan heel blij met je individuele keuzevrijheid zeggen, ja graag baas?
Overigens is het ook een individuele keuzevrijheid van werknemers om deze
zaken over te laten aan de vakbond waar ze lid van zijn toch?
Als collectieve afspraken niet opgelegd mogen worden betekent dat dus ook
dat vakbonden alle afspraken mogen maken alleen voor de vakbondsleden. Geen
lid? Dan regel je zelf je loonsverhoging etc. maar. De vakbonden zouden er
blij mee kunnen zijn Fritz want iedereen zou lid worden. Maar nee, dat
willen de vakbonden niet, ze willen rust op de werkvloer en geen strijd
tussen de mensen onderling die samen op de werkvloer staan.

> [...]
> aan loonbestanddelen bruto-bruto, dat vakbonden die netjes naar rato van
de
> lonen moeten laten verdelen over alle werknemers. Dat vakbonden moeten
> opletten dat niemand gediscrimineerd wordt in collectieve basispakketten
> waar ieder verplicht aan deelneemt, dat tegenover elke premie een
> gelijkwaardige aanspraak van de individuele werknemer hoort te staan, dat
> alleen de risico's op werkloosheid, ziekte, ouderdom (de een wordt ouder
dan
> de ander) naar rato van de premie over het loon gedeeld mogen worden,

Hier klopt iets niet. Zeker niet als we het hebben over geen algemeen
verbindend verklaren van afspraken in de CAO.
Werkgevers die niet onder een CAO vallen kunnen overal heengaan met hun
pensioenvoorzieningen. Coomerciele instellingen, Amev, RVS, noem ze maar op
bepalen hun eigen regels en de werkgever gaat er mee accoord of niet. Niks
geen inbreng van de vakbonden meer. Wie moet er nu waken over de
dicriminantie?

> [...]
werkgevers.
> Ik vind dat werknemers oud en wijs genoeg zijn om als ze van baan
veranderen
> of met pensioen gaan hun opgebouwde en gespaarde rechten mee te nemen, en
zo
> de zeggenschap erover niet te laten versnipperen over vele regelingen. ook
> de gepensioneerden horen evenveel zeggenschap te hebben als actieve
> werknemers en die elders werken maarhun rechten achterlieten. Dat kan veel
> beter geregeld worden dan nu, en dat moet ook vind ik.

Geweldig Fritz maar het meenemen van je opgebrouwde rechten mag al, dat is
al lang geregeld, even Apeldoorn bellen, weet je wel.

> Zijn er punten waarmee je het eens bent, vertel het me, zijn er punten
waar
> je het niet eens bent, benoem ze en laten we het erover hebben.
>
> Helaas zeg je weer veel over mij, alles wat je over mij zegt klopt niet.
> Niets en helemaal niet.

Raar Fritz, ik haal dingen aan die je me zelf hier verteld hebt, hoe kunnen
die niet kloppen dan?

Ger