Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Tue Oct 26 07:49:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 25 Oct 2004 22:17:40 -0700, Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG> wrote:

>Wat Michiel? Dat de huidige uitkeringsgerechtigden parttime gaan werken?
>Dat levert de maatschappij geld op lijkt mij.
En ten koste van wie gaat die uitkeringsgerechtigde part-time werken tegen
welk loon? Door dit soort maatregelen neemt de druk op de arbeidsmarkt
toe, waardoor bij een gelijkblijvend aantal banen de lonen dalen.

Overigens pleit je er dus voor om die uitkeringsgerechtigde een flink deel
van zijn/haar gewerkte salaris te laten houden. Hoe ga je voorkomen dat
het aantrekkelijker wordt om part-time te werken met een uitkering dan om
full-time te werken voor minimumloon? Dat ligt nu al ontzettend dicht bij
elkaar. Is het effect van zo'n beleid dan niet dat een aantal mensen dat
nu full-time werkt part-time gaat werken, waardoor we met z'n allen nog
meer geld kwijt zijn? Of wilde je tegelijkertijd het minimumloon omhoog
gooien met alle schadelijke gevolgen van dien?

>Die negatieve inkomstenbelasting kan budget neutraal worden ingevoerd en
>levert de maatschappij vanwege de verkregen flexibiliteit op de lange
>termijn juist meer bestedingsruimte op.
Die verkregen flexibiliteit is slechts schijn. Als de economie aantrekt,
dan wordt de werkloosheid nu ook al vanzelf minder. De vraag is hoe je
mensen aan het werk kunt houden als de banen niet voor het opscheppen
liggen.

>Ik heb een hekel aan het betuttelen van mensen door ze in slechtbetaalde
>overheidsbaantjes (workfare) te dwingen. Wat is het salaris wat je voor
>ogen hebt? Uitkeringsniveau? Minimumloon?
Uitkeringsniveau, waarbij de uitkeringsgerechtigde het aantal uren werkt
dat gelijk is aan de hoogte van zijn/haar uitkering gemeten in minimumloon
volgens CAO voor de sector waarin zij werkzaam zijn. Dit is geen full-time
werk, waardoor de mogelijkheid open blijft om extra uren te werken in ruil
voor scholing.

>Jij noemt het geen slavernij, omdat men mag kiezen welk slavenbaantje
>men aan wilt nemen. Waar het om gaat is dat men bezit wordt van de
>overheid, waarna anderen dus voor jouw gaan bepalen wat goed voor je is.
>Sorry, maar daar kan ik het sociaal-liberale niet in zien.
Als je genoeg geld op de bank hebt staan staat het je compleet vrij om
geen geld van de staat aan te nemen. Als je dat echter wel doet, dan staan
daar natuurlijkerwijs plichten tegenover. Het leven gaat niet altijd over
rozen Mark. Ik zie niet in waarom de samenleving moet betalen voor iemand
die prima in staat is om z'n eigen boterham bij elkaar te werken. Ik had
zelf tot een half jaar geleden nog uitzendwerk om m'n brood mee te
verdienen. Daarbij heb ik zwaar en vuil werk aangenomen, zoals ijzeren
platen van een kilo of 25 ophangen in een verfspuiterij. We moeten van dat
betuttelende af. Als je iets kunt moet je iets doen.

En nogmaals, het staat je in het workfare systeem vrij om zelf te kiezen
in welke richting je je ontwikkelt. Dat je offers moet brengen om je doel
te verwezelijken is niet meer dan normaal. Ik kan het sociaal-liberale
niet zien in het niet bieden van kansen aan mensen om op elk moment in hun
leven de draad weer op te pikken. Uitkeringsgerechtigden krijgen al jaren
een som geld toegestopt en er wordt verder niet naar hen omgekeken. Ze
worden bestempeld als een last voor de maatschappij, moeten zich aan een
waar regime onderwerpen om te voorkomen dat ze op hun uitkering gekort
worden. Een uitkeringsgerechtigde leeft nu in een soort big brother
wereld. Dat is pas echt asociaal.

Laten we nou eens een systeem opzetten waarbij een mogelijkheid wordt
geboden om uit dat dal te klimmen. Waarbij niet langer dat stigma vanuit
de samenleving komt dat je niet bijdraagt. Waarbij mensen niet te trots
zijn om hulp aan te nemen als ze even een steuntje nodig hebben om hun
leven weer op poten te krijgen.