Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Oct 26 01:14:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz, ik deel je analyse, maar je blijft de verstorende werking van de
werkloosheidsval ontwijken. Waarom? Als je Nederland heel basaal
analyseert, zie je dat diegenen die niet over de horde van de minimale
productiviteit kunnen springen, thuis niets aan het doen zijn. Die
willen echt wel als je ze de kans biedt door die horde te verlagen. Dat
vergroot hun eigenwaarde en toekomstperspectief.

En ja, je moet mensen niet stimuleren korter te werken, en ja generieke
belastingmaatregelen zijn te preferen boven specifieke en
inkomensafhankelijke regelingen, maar daarmee los je de problemen van de
inactieven niet op. Die werken helemaal niet momenteel. En als we het
over een basisuitkering, basisinkomen, basisbaan of andere
basisregelingen hebben, dan kijk ik als eerste naar die groep. Hoe
kunnen we voor hen ook een keuzemaatschappij creeren. Dat is voor mij de
kern van het sociaal-liberalisme, al haat ik die term..

En uit al jouw recente bijdragen maak ik op dat jij je hart ook op de
juiste plaats heb zitten. En daarmee bedoel ik dat je ruim middelen wil
toebedelen aan diegenen die het het hardste nodig hebben. Daar ben ik
blij mee, maar dat wil de sociaal-democraat ook. Wat de
sociaal-democraat niet wil is de kansarmen keuzevrijheid geven. Daarvoor
hebben we D66'ers en sommige GL'ers voor nodig. En dat moet dan ook de
kern zijn van een sociaal-liberaal pamflet. Vertrouwen in de keuzes die
alle individueen maken, rijk of arm. En diegenen die de last van hun
eigen brug niet kunnen dragen liften we op. Dat moet primair de rol van
de overheid zijn, niet het voorschrijven van door de overheid en het
maatschappelijk middenveld gemaakte keuzes. En you know what, velen die
momenteel thuis zitten zitten daar omdat de overheid daar voor heeft
gekozen. Die mensen zijn kansloos gemaakt. En voor mij is workfare niet
de oplossing, omdat de overheid aan het roer blijft staan. Veronica had
een prachtige slogan toen ik nog in Nederland was: Jij staat aan het
roer van jouw leven. Een D66 boodschap bij uitstek.

Groeten,
Mark Giebels