Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Tue Oct 26 01:07:56 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

PS
Er zijn echt leuke websites, je bent vast zelf "óók" econoom, met de eerste
lessen uit de middelbare school economie, waar je kunt zien bewegen, hoe
ceteris paribus niet bestaat. Noch op korte termijn, zoals als de stand van
de techniek laat zien, natuurlijk ook niet op de lange. Hef een premie of
belasting, voer een minimumprijs in, en je ziet de prijs bij vraag en aanbod
verschuiven, niet langs de lijn, maar het aanbod of de vraag, de lijn. pa
het toe op de hypotheeksubsidie en je begrijpt de ramp die iedereen ervaart,
hef hogere belastingen en premies op arbeid, en zie ze willen korter werken,
de belastingen en premies moeten omhoog, en zie ze korter werken. Omdat
ceteris paribus niet bestaat, maar microeconomen hun omstandigheden
beinvloeden, reagerend op de macroeconomische ingrepen. Hou die ingrepen dus
laag, en laat de microeconomen werken, zich en technologisch ontwikkelen dat
willen ze zelf wel, als ze dan ook zichzelf maar mede mogen belonen, naar
rato van hun puur persoonlijke appreciatie van het aanbod c.q. de vraag en
de prijs.

Vervang één voorbeeld dat ik geef en jij al kent en beheerst, door vele
andere, ik heb het niet van mezelf hoor :)
Belangrijkste probleem van de verzorgingsstaat ipv een investeringsstaat met
individuele rugzakjes is het dramatisch in een viciueze cirkel verschuiven
van de vraag naar en het aanbod van arbeid uiteraard, op macro- en
microniveau...
Het positief verschuiven door maatschappelijke en technische ontwikkelingen
is alleen maar gunstig.
Elke ingreep door een overheid in de prijzen heeft ongunstige effecten,
altijd, en zijn vaak een ramp.
Niet doen dus, tenzij het echt niet anders kan, echt niet anders, en dan
nog, geef er iets voor terug, een rugzakje bijvoorbeeld, stop er wat rechten
in, verzin wat, hou het "leuk", mensen zijn mensen, gossie, toch ceteris
paribus, hun voorkeuren veranderen we niet...

prijs=vraag/aanbod

Zoek het zelf op of zie in voorbeeld drie in de link hierna door de
hypotheekkoopsubsidie
de vraag toenemen van kopers, de vraag/prijs-curve verschuift evenredig met
de koopsubsidie op de brutoprijs, de koper "voelt" de nettoprijs inclusief
verrekende subsidie.
Zie de brute koopprijzen stijgen tot ze netto weer gelijk zijn en vertel nog
eens hoe wij de prijsaanbodfunctie dat willen laten opheffen...
http://www.let.leidenuniv.nl/history/res/eco/hoofdstuk02/evhw02.html

Neem wel een bijna verticale aanbodcurve, zoals je in de volgende link kunt
vinden, het aanbod kan slechts zeer langzaam en beperkt in hoeveelheid en
kwaliteit toenemen, vooral de vraag/prijs-curve verschuift flink naar
rechts, omdat de koper zijn vraag vergroot van die bij bruto naar die bij
gesubsidieerde lagere netto-prijzen.
Door de stijging van de evenwichtsprijs verandert er uiteindelijk niets dan
een hogere brutoprijs bij gelijkblijvende nettoprijs.
Per saldo is de hypotheeksubsidie verspilt, grotendeels zelf betaald en door
huurders in de belastingtarieven,
en alleen de (toekomstige) verkopers en hypotheekverstrekkers die de
gesubsidieerde rente over de bruto gestegen hypotheken ontvangen profiteren
van de subsidie.
Wat is elementaire economie toch mooi, evenals pyramidespelen door te
speculeren op verder stijgende prijzen door per saldo toenemende
hypotheeksubsidies, oops, daaraan zit een grens...

http://www.krimpenerwaardcollege.nl/lokeco/pagina/marktwerking1.htm
http://www.krimpenerwaardcollege.nl/lokeco/pagina/marktwerking2.htm