Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Mon Oct 25 22:32:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het met dat beginsel helemaal eens hoor, Michiel.

Al geldt dat natuurlijk niet voor datgene waaraan iemand zelf al bijgedragen
heeft, waarvoor gespaard is.
Dan is er veel geks aan de hand.
In de bijstand moeten alleenstaande ouders solliciteren, niet of nooit
werkende partners ook zonder kinderen van een werkwillende partner, die
deels of tijdelijk werkloos kan zijn niet.
Veel mensen dragen vooraf bij aan hun en het algemene recht van ieder op
AOW. Wie korter werkt of niet...
Wie in het buitenland verkeert moet wel een maxiamle premie betalen wil ie
per jaar geen rechten verliezen.

Zo zitten tal van regelingen vol met uitzonderingen op de regel, en kunnen
individuele burgers die het beter hebben beslissingen nemen om minder of
niet te werken en dus niet bij te dragen, zonder dat daarmee rekening wordt
gehouden als ze hun aanspraken toch aanvragen.

De bekendste zijn de kostwinnersvoordelen, zoals het basisinkomen voor geen
belasting betalende partners, dat in hoogte afhankelijk is van het inkomen
van de partner, verdient die te weinig dan krijg je niets. En veel gratis
aanspraken zoals op een nabestaandenpesnioen waarvoor in vergelijking met
alleenstaanden geen extra premie wordt betaald, het ziekenfonds en sommige
andere verplichte verzekeringen.
Zelfs in de nieuwe zorgverzekeringswet miv 2006, van ons eigen kabinet,
krijgt een niet werkende partner van een paar op het sociaal minimum de
zogenaamd nominale premie (de helft wordt die van alle kosten) van de
belasting terug. Terwijl het al toegestaan blijft door niet te werken ook
niet mee te betalen aan de andere helft van alle kosten, die via een
inkomensafhankelijke premie geheven gaat worden. Zelfs tot 40.000 euro
inkomen, ruim het dubbele van het sociaal minimum, krijgen niet of minder
werkende burgers straks, mits ze een paar vormen, twee verzekeringen voor de
prijs van één, plus een extra uitbetaling van een deel van de nominale
premie. Alleenstaanden en tweeverdieners die meer werken moeten daardoor
meer bijdragen en verliezen hun toelagen op de nominale premie.

Jouw principe is precies het principe dat consequent gehanteerd werd door de
sociaal-liberale denkers die het pamflet van vrijdag in de Volkskrant hebben
geschreven en ondertekend, maarverruimd methet beginsel dat je als je
bijdraagt spaart voor aanspraken, en dat je die gespaarde aanspraken
grotendeels naar eigen inzicht kan inzetten zodra je dat zelf nodig hebt,
even niet of minder werken, zorgen voor een zieke vriend of iemands ouder of
kind, een opleiding, iets eerder met pensioen(je smeert je gespaarde
pensioen dan uit over wat meer jaren, per jaar heb je dan minder).

Fritz