het minimumloon

Mon Oct 25 20:51:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Laat nou eens weg wat je over mij beweert.

Ik vind het interessant om het te hebben wat jij of ik belangrijk vind.

Mijn vraag aan Henk die niet verder komt dan macro het zijn
arbeidsvoorwaarden dus het zijn arbeidsvoorwaarden en mijn vraag nav daarvan
of het dan per definitie goed geregeld is, al zou een dictator dat doen, mag
je niet uit zijn verband halen.

Nu praten wij over de verdeling van zeggenschap tussen overheid, werknemers
en andere "inkomens", en hun keuzemogelijkheden, binnen de wet die opgelegd
wordt, en de vakbonden die de zeggenschap hebben over collectieve
afspraken,die al dan niet opgelegd worden.

We zijn het eens dat het zo verdeeld wordt?
Kan het beter?

De overheid legt deels verkeerde regels op vinden jij en ik. Tot nu toe zijn
we het eens over een aantal slechte regelingen, zoals de ww en de wao. Toch?

Ik vind dat de overheid collectieve afspraken van vakbonden niet aan
individuen mag opleggen als dat niet objectief te rechtvaardigen is.
Voorbeelden ken jij uit jouw kennis en ervaring, ik ook

Ik vind, en dat vind ik niet alleen, dan vinden velen met mij (Is een
grapje, Hedy d'Ancona) en dat moet ook, en dat kan ook (Hedy), dat vakbonden
moeten onderhandelen over de loonruimte, de loonstijging, de totale bijdrage
aan loonbestanddelen bruto-bruto, dat vakbonden die netjes naar rato van de
lonen moeten laten verdelen over alle werknemers. Dat vakbonden moeten
opletten dat niemand gediscrimineerd wordt in collectieve basispakketten
waar ieder verplicht aan deelneemt, dat tegenover elke premie een
gelijkwaardige aanspraak van de individuele werknemer hoort te staan, dat
alleen de risico's op werkloosheid, ziekte, ouderdom (de een wordt ouder dan
de ander) naar rato van de premie over het loon gedeeld mogen worden, zoals
elke verzekering doet. Prima.

Ik vind dat de overheid vakbonden en werkgevers niet de bevoegdheid mag
geven onderscheid te maken tussen individuele werknemers bij het vergeven
van loonbestanddelen, en het heffen van premies en bijdragen van werkgevers.
Ik vind dat werknemers oud en wijs genoeg zijn om als ze van baan veranderen
of met pensioen gaan hun opgebouwde en gespaarde rechten mee te nemen, en zo
de zeggenschap erover niet te laten versnipperen over vele regelingen. ook
de gepensioneerden horen evenveel zeggenschap te hebben als actieve
werknemers en die elders werken maarhun rechten achterlieten. Dat kan veel
beter geregeld worden dan nu, en dat moet ook vind ik.

Zijn er punten waarmee je het eens bent, vertel het me, zijn er punten waar
je het niet eens bent, benoem ze en laten we het erover hebben.

Helaas zeg je weer veel over mij, alles wat je over mij zegt klopt niet.
Niets en helemaal niet.

Fritz