Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Mon Oct 25 19:15:01 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben financieel niet echt bij machte om elk weekend lange afstanden te
reizen op dit moment. Ik zou echter wel iets ter overweging aan willen
dragen:

Uit de koker van de sociale partners kwam onlangs een voorstel dat mij
deed denken aan een eerste aanzet voor een workfare concept. Workfare gaat
uit van een principe van quid pro quo, oftewel, wie een uitkering vangt en
in staat is daar een bijdrage in de vorm van werk tegenover te zetten, mag
in ruil voor dat geld gevraagd worden om in dienst van de overheid werk te
verrichten. Aan een systeem van workfare kunnen dan nog constructies als
extra uren in ruil voor scholing worden gekoppeld.

Het zou mij plezieren als er een motie zou komen waarin het bestuur wordt
opgeroepen om dit sociaal-liberale concept verder uit te diepen en de
haalbaarheid te toetsen.