basisinkomen versus basisuitkering

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Oct 24 06:36:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Michiel van Geel
>Nee, nee en nog eens nee. Laten we alsjeblieft nou niet dezelfde fout
>maken als gemaakt is met de Melkertbanen. Geen gesubsidieerde banen die
>geen werkervaring opleveren, noch enige vorm van toegevoegde waarde
hebben.

Maar Michiel, dat zegt Martijn dus ook. En hij heeft helemaal gelijk.
Het subsidieren van mensen dmv een basisinkomen is veel intelligenter en
bovendien liberaler dan het opnieuw invoeren van Melkertbanen. En die
'basisbaan' is natuurlijk gewoon een door de overheid gecreeerde en
gesubsidieerde baan waar mensen waarschijnlijk gedwongen en dus
ongemotiveerd ingeduwd worden, met dwangmiddel het verliezen van de
basisuitkering. Als dit het uiteindelijk wordt trekt ik mijn steun
alvast maar weer in. Dat is puur VVD beleid, asociaal en absoluut niet
liberaal.

De kern van de oplossing is het invoeren van een negatieve
inkomstenbelasting voor mensen die zoals Fritz het terecht zegt 'het
gewicht van hun eigen brug niet kunnen dragen'. Die moet je niet meer
belasten (en daardoor gedwongen werkeloos thuis laten zitten), nee in
tegendeel, die moet je juist financieel steunen om zichzelf
maatschappijlijk nuttig te kunnen maken. Al is dat maar enkele uren per
week. En daardoor moet die werkeloosheidsval verdwijnen. En dat kan
slechts door het invoeren van een negatieve inkomstenbelasting. Slechts
dan levert elk gewerkt uur iets op voor iedereen. Ook voor de zwakkeren
in de samenleving. En zo voorkom je dat je mensen niet afschrijft zonder
ze in een conservatieve workfare te hoeven dwingen. Martijn maakte de
vergelijking al eerder: Zoals studenten ook parttime bijwerken om rond
te kunnen komen. Waarom zouden we dat de meest kansarmen in de
samenleving niet gunnen?

Groeten,
Mark Giebels