basisinkomen versus basisuitkering

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Sat Oct 23 22:47:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, 23 Oct 2004 20:57:26 +0200, mmeijeri at XS4ALL.NL wrote:

>Daar waar het loslaten van het minimumloon niet tot volledige
>werkgelegenheid leidt, worden volgens het voorstel basisbanen ingesteld.
>Van Fritz begrijp ik dat het hier om een soort Melkertbanen gaat. Ik ben
>benieuwd hoe men het instellen van deze basisbanen voor zich ziet. Het zou
>mij niet verbazen als de meest efficiente, minst fraudegevoelige en minst
>bureaucratische oplossing het subsidieren van mensen (m.a.w. een
>basisinkomen) is en niet het subsidieren van onrendabele banen.
Nee, nee en nog eens nee. Laten we alsjeblieft nou niet dezelfde fout
maken als gemaakt is met de Melkertbanen. Geen gesubsidieerde banen die
geen werkervaring opleveren, noch enige vorm van toegevoegde waarde hebben.

Ook geen banen die in de vrije markt concurreren met de gewone
arbeidsmarkt en zo de lonen direkt onderuit schoffelen, want dan zitten we
binnen de kortste keren allemaal in zo'n baan.

Wat moet gebeuren is het scheppen van flexibele banen (waar een er mee
ophoudt moet de volgende dag een vervanger zijn of haar plaats in kunnen
nemen) voor de overheid. Liefst banen die bijdragen aan lagere kosten voor
de burger, zodat het rendement maximaal is.