basisinkomen versus basisuitkering

Sat Oct 23 22:24:14 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, zoals ook opleiding en reintegratie
persoonsgebonden zijn, voor wie een beroep moet of wildoen op een
basisuitkering, geldt dat net zo voor het werk dat zelfsna opleiding en
reintegratie niet op de vrije martk bereikt wordt. In wezen is een
financiële steun voor alleen degenen die dat ineens even nodig hebben en
slechts zolang, om zelfs op de vrije markt voldoende bij te verdienen, niet
anders dan zo'n steuntje te richten op maatschappelijk werk in een van de
markt gescheiden basisbaan, mist opleiding en ervaring opdoen voor de
gerechtigde het eerste doel is.

Gelijksoortige ideeën zijn een individuele belasting- en premievrijstelling
tot het sociaal minimum, pas zodra je je eigen basislast kan dragen ga je
ook bijdragen aan de samenleving en anderen... Vereenvoudiging van stelsels
door het stoppen met het rondpompen van geld van brutouitkeringen en het
compliceren van het belastingstelsel met inkomensafhankelijke compensatie
van de niet te dragen belasting op het sociaal minimum lijkt me wenselijk en
verstandig. het sociaal minimum en loon is dan veel eenvoudiger een netto
uitkering en loon.

Het niet meer bijdragen door niemand uit zijn inkomen tot het sociaal
minimum vraagt wel een aanpassing van schijven en tarieven en het afschaffen
of verminderen van overdreven of niet meer gerechtvaardigde aftrekposten,
maar kan wiskundig neutraal en budgettair neutraal. Belangrijk
inverdieneffect zoals jij als ik je goed begrijp ziet, is dat de armoedeval
verdwijnt en voor iedereen verdienen en daaruit bijdragen weer loont, en er
dus een stimulerende werking ipv remmende werking uitgaat op het
maatschappelijk bijdragen uit het zelf verdienen. Of was dat niet mede je
punt, win-wineffecten ipv verlies-verlies tot én boven het sociaal minimum?

Fritz