Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 22:05:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink had het manifest uit de Volkskrant al verlinkt
http://www.volkskrant.nl/redactie/pdf/sociale_zekerheid_als_investering.pdf

Met de toevoeging:
Het stuk eindigt met "Deze tekst is een verkorte versie van een uitgave die
eind dit jaar verschijnt bij uitgeverij De Balie."

Van dezelfde auteurs Piet Leenders en Ivo Kuijpers verschenen eerder...

De Wegwerkplek, Tien jaar rondjes rond de WAO
http://www.balie.nl/uit_artikel.php3?id=773&pagina=1
over het beperken van rechten, het intensiveren van financiele prikkels en
het voor de zoveelste keer herinrichten van de uitvoeringsketen ("... komt
niet op gang door er alleen meer geld tegenaan te gooien en de uitvoering
strenger te maken. Om enige kans op succes te hebben moet datgene gebeuren
wat tot nu toe slechts met de mond werd beleden: het centraal stellen van de
client.")

en
Een gebouw onder plan
http://www.balie.nl/uit_artikel.php3?id=59&pagina=1
verslag van de hervormingsoperaties, licht belangen en posities van
overheid, sociale partners en marktpartijen toe en stelt fundamentele
maatschappelijke vragen die in deze 'technische operatie' onbeantwoord
bleven.

De samengevatte, en overeenkomende ideeën en sociale beginselen, allen
vanuit een geëmancipeerd mensbeeld, worden al decennia gepubliceerd. Ook
buiten Nederland waar sociale vangnetten evenzeer verwerden tot beknellende
asociale hangmatten. Eigenlijk al sinds Drees die zelf de eerste
tegenstander was van de verwording van net begonnen sociale zekerheid tot
uit de hand gelopen knellende onzekerheid en willekeur. Waaronder onze eigen
Erwin Nypels, oud-kamerlid D66 en prominent adviseur vakbond VHP en
voorzitter Nederlandse Bond van Pensioenbelangen, en die zich als geen ander
solidair verklaarde met de jongelingen van Opschudding, die nog nauwelijks
in de wieg lagen toen hij met Hans van Mierlo c.s. de partij oprichtte.

Van dezelfde auteurs Piet Leenders en Ivo Kuijpers verschenen eerder...

Hervormingen anders dan het verdwijnen van rechten voor hun premies van
jongeren en flexwerkers, en het terugdraaien van het recht op gelijke
pensioenbeloning van alleenstaanden en ongehuwd samenwonenden dat D66 in '94
unaniem miv 2000 regelde, waren taboe voor Paars onder Wim Kok, en het CDA
en VVD kwamen ook het niet wijzigen van de stelsels overeen. Het
"ministelsel" dat uitging van dezelfde beginselen (of de VVD zelf) was nog
taboe toen de bomen de hemelen in leken te groeien, dus ja ons
tombolaformatiestelsel zonder heldere inzet van de verkiezingen faalt...
Bezuinigingen op gelijke rechten voor betaalde premies en hogere belastingen
door anderen, inclusief alleenstaande ouders, werden ook onder Paars en nu
nog jaarlijks ingezet om de kostwinnersvoordelen in alle regelingen verder
te vergroten en soms uit te breiden naar sommige anderhalfverdieners, en
door het adagio niemand die te veel ontvangt of te weinig bijdraagt mag er
op achteruitgaan wordt elke stelselwijziging materieel geblokkeerd.

De grondslag van de financiering en toekening van individuele rechten van
een ministelsel of basisuitkering, ook voor de leerfase en de uitwerkfase,
is wel een geheel andere, een algemene, individuele voor alle Nederlanders,
zonder partnertoets noch -korting, ongeacht woon- en leefvorm en opleidings-
en arbeidsloop, dus ook geen vrijstelling meer van ouderen om solidair te
zijn met anderen zoals voor hun eigen basisuitkering AOW.

Het nieuwe zorgstelsel van het huidige kabinet is wel hetzelfde vormgegeven
als het ministelsel of een basisuitkering met daarboven slechts door de
overheid gefaciliteerde, maar niet collectief geregelde, individuele eigen
rechten, muv de ontkrachting van de basisbeginselen en het deel nominale
premies, door een partner-inkomensafhankelijke nominale premie van slechts
4% (kan het ook niet helpen, het CDA verzint het wel) om de
kostwinnersvoordelen van de gratis meeverzekering van een niet bijdragende
partner zoveel mogelijk instand te houden, tot een inkomen van meer dan drie
keer het sociaal minimum.

Fritz