Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Oct 23 16:51:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Precies.
> De controle is in het begin voor ieder marginaal trouwens, bij een
> basisuitkering hoort een tijdelijke periode waarin je je eigen talenten en
> netwerken naar eigen inzicht mag benutten om weer een inkomen te vinden,
of
> iemand die voor jou wil betalen, dat mag ook. Wie geen lang misbruik maakt
> van gratis inkomens hoeft ook niet gecontroleerd te worden, ben je ziek,
> arbeidsongeschikt of oud dan wordt slechts dat getoetst.

Oud lijkt me niet getoets te hoeven worden, dat is wel bekend. Ziek zijn
bepaald een arts.
Wat versta je onder toetsen of iemand arbeidsongeschikt is? De zeer asociale
wijze waarop dat op het moment gebeurt bij het UWV? Van tevoren vastleggen
hoeveel eruit de WAO moeten en dan maar gaan herkeuren.
Een CBBS-systeem zoals er op het moment is wat voor niemand controleerbaar
is of de arbeidsdeskundige zijn werk naar behoren gedaan heeft en hoe men
aan een restcapaciteit komt.? Zo dat zelfs de hoogste rechters in ons land
dat niet blijken te kunnen.
Functies welke geduidt worden die slechts in theorie bestaan maar allang
geautomatiseerd zijn danwel verdwenen naar de zeer lage lonenlanden.
Of zouden we op een sociale en rechtvaardige wijze moeten gaan afspreken met
elkaar wanneer iemand arbeidsongeschikt is?

Leuke zin heb je er trouwens staan Fritz, wie geen lang misbruik van gratis
inkomen, kort misbruik maken mag dus wel of bedoel je dat iedereen die een
gratis inkomen er bij voorbaat misbruik van maakt en het alleen aangepakt
hoeft te worden als het te lang duurt?
Ik ga er maar even van uit dat je het anders bedoeld.

Ger