Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 16:58:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De vormings"fase(n)" is het individuele rugzakje met rechten op onderwijs en
scholing, opdat ook lager en korter opgeleiden en degene die eerder gaan
werken maar later alsnog niet gebruikte rechten op scholing en opleiding te
mogen benutten. Solidariteit dus niet alleen met degenen die gelijk en
langer kunnen en willen studeren maar met allen, ongeacht opleidinsgsniveau,
ook degenen die eerst een tijdje werken.

Het verschil met oud, ziek of arbeidsongeschikt en onvrijwillig werkloos
zijn, is dat de eersten niet kunnen of meer hoeven werken, zoals kinderen
nog niet, terwijl iemand die graag wil werken maargeen baantje vind,  niet
uitgesloten wil worden en daarom recht krijgt op een basisuitkering die
anderen moeten betalen, om er toch werk van te kunnen maken... Zieken en
gedeeltelijk arbeidsongeschikten krijgen vergelijkbaar steun om beter te
worden, te revalideren, of werk te kunnen vinden dat hij of zij wel kan,
opleiding kan daarbij horen.

Overigens hebben de politiek en de collectieve sociale partners er met zijn
drieën een voor de meesten oondoorgrondelijk ratjetoe van gemaakt, misschien
goed bedoeld gedacht vanuit de vroegere afhankelijkheid van familie, de
sociale omgeving, de fabriek, en de wilsonbekwame vrouw van haar man, waar
individuele burgers die nu hun kansen (willen) grijpen en zelf vrij willen
bijdragen aan elkaars leven, en daarvoor niet gehinderd of gestraft willen
worden, nu bureaucratisch in gevangen zijn. Eigen keuzen en voorkeuren de
levenslopen vorm te geven worden gestraft of beloond naarmate je je
levensloop in de nauwelijks nog voorkomende traditionele plaatjes past.