Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 16:38:24 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Politici hebben in de praktijk bewezen de sociale zekerheid niet te kunnen
managen. Blijft de vraag of het corporatisme hier wel de reddende engel is.

Ik zie de 'vormingsfase' bijvoorbeeld niet zitten. Deze gaat niet alleen
volledig voorbij aan het feit dat mensen qua aanleg niet gelijk zijn, maar
ik zie niet in wat de opleiding uitstaande heeft met de sociale zekerheid
(alsof iemand niet zou werken als men een opleiding volgt). Ik vrees dat we
hier te maken hebben met een ernstig geval van kenniseconomie en daar ben
ik eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van.

Ik zie niet in waarom er verschil moet zijn tussen iemand die vanwege z'n
gezondheid niet kan werken en iemand voor wie geen baantje te vinden is.

Maar goed, het moet nog uitgewerkt worden. Laat het rampenkabinet met z'n
falende volksvertegenwoordiging tot het zover is in hemelsnaam z'n mond
houden. Men braakt toch alleen maar onzin uit. Hopelijk kunnen we de demo-
cratie nog een beetje redden buiten de politiek om.