anti-Cuba train

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Oct 20 21:34:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> De oplossing is de oorspronkelijke en volgehouden economische boycot van
> Cuba te laten opheffen door de VS. Ontspanning zoals de VS wel met de
> Soviet Unie heeft gedaan.
>
> Maar draai niet mijn tegenargumenten tegen de onterechte verwijten aan
> Boris om. Wat is dat toch voor manier van discussiëren. In blokken en

Sorry Fritz als ik je tegen de haren in strijk, maar off-topic blijft
voor mij toch off-topic.

> bevooroordeelde kampen voor of tegen de VS of Cuba ipv beider fouten te
> zien, en te zien dat alleen een genormaliseerde omgang van ook de VS met

Castro is Cuba niet, Kennedy of Nixon of Bush zijn de VS niet. Redeneren
in termen van voor of tegen de VS, SU, Cuba, Israel, Nederland, Zimbabwe
is toch onzin? Dat hoef ik je niet te vertellen natuurlijk. Maar
onzorgvuldig taalgebruik leidt tot onzorgvuldig denken.

> [...]
> gerechtvaardigd is, ipv eindelijk te accepteren dat Cuba net als andere
> Latijnse landen gelukkig een VS-gezinde dictator hebben verdreven, maar
> het land toen door de VS geïsoleerd en bestreden werd, en nooit de kans
> heeft gekregen op normale internationale betrekkingen, het zo isolerend
> en een linkse dictatuur mede instand houdend. Elders werd dat gruwelijk
> opgelost door militaire dictaturen en moordcommando's van de VS, ik
> praat nog graag met mijn vrienden in Latijns Amerika over het verdriet
> dat de VS soms met ons daar heeft aangericht. Laten we blij zijn dat

Blij zijn? Cubanen mogen blij zijn niet het lot van Chilenen te delen?
Blij zijn dat Castro zich heeft weten te handhaven?

> alleen Cuba dat gespaard is gebleven, dat moet je Fidel meegeven, hij
> liet zich niet geheel isoleren van de wereld en ons, en koos toen de
> bescherming van de Soviet Unie. Hij heeft de koude oorlog daardoor als
> enige overleefd. En die koude oorlog is nu althans tussen oost en west
> gelukkig grotendeels voorbij. Dus ontspanning, opheffen van embargo's,
> grenzen open aan beide zijden, wederzijds respect en accpetatie, geen
> instemming met het gebrek aan (internationale) democratie en oneerlijke
> handel, is er een andere oplossing?

Ja, dat Castro dood gaat. De enige oplossing op korte termijn volgens mij.

> God verhoede... Maar Cuba vreest...
>
> Ik wens in ieder geval niet ingedeeld te worden in een pro- of anti- VS
> of Cuba kamp, ik bemin beide landen en volken, heb in beide vrienden,
> wil ze beide kunnen blijven bezoeken, zonder de oude en huidige misdaden
> noch van de VS noch van Cuba te moeten goedpraten. Maar ze zullen in
> gesprek moeten, Cuba kan de niet verkozen Bush niet laten vervangen door
> Gore of straks Kerry, de VS mag Castro niet vervangen door een volgende
> oorlog en bezetting daar...

Het je verdedigen tegen beschuldigingen uit eigen hoed brengt de
discussie niet veel verder. Natuurlijk moeten de VS Cuba niet aanvallen.
Maar je geloof in de heilzame werking van een detente van de kant van de
VS kan ik niet zomaar delen.

Bart