Dit gebeurt, maar The World Is A Safer Place (met deze regering en D66!

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Wed Oct 20 19:26:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, 20 Oct 2004 11:36:23 +0200, Fritz van Rikxoort
<fritz at RIKXOORT.DEMON.NL> wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Als er geen schaarste was had je gelijk,
>dan is de hypotheekrentesubsidie slechts prijsverstorend en discriminerend
>naar huren en huurders.
>Maar hier is de schaarste net zo evident als in de grote Amerikaanse
steden.
>De bouwkosten bepalen dan niet de prijs, maar zoals je opmerkt de
>grondprijzen, de schaarse lokatie.
>Ook in San Francisco en New York.
>De hypotheeksubsidie heeft wel degelijk zijn marktperverterende en
>huurdiscriminerende effecten. Juist in een schaarse markt.

Ziet U wel, we zijn het eingelijk gewoon eens. Alleen bent U van mening
dat er niets aan de schaarste gedaan kan worden. Ik ben van mening dat de
schaarste bewust gecreerd wordt door de markt, omdat daar veel meer mee te
verdienen valt en grond altijd een schaars goed zal zijn zolang we een
rigide beleid hebben wat ruimtelijke ordening betreft.

Overigens brengt die schaarste ook kansen met zich mee. Kansen om leeg
gebied (in het noorden en noordoosten) te ontwikkelen, omdat mensen eerder
geneigd zijn te verhuizen.