Kritiek Kamerleden ergert rechters

Wed Oct 20 16:41:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens,

Wij kiezen niet zelf rechtsreeks onze rechters en OM-officieren, het
parlement draagt een minister voor en die benoemt de OM-top, en als er
zoveel en zo vaak gerede twijfel is aan het finctioneren en de
beleidsuitspraken van een OM-baas, dan hoort de kamer namens de kiezers en
burgers uiteindelijk te vragen om een andere OM-baas. Pijnlijk, maar
inherent als er geen rechtstreekse verkiezing van rechters of OM-bazen is.
Dat hoort bij hun gedelegeerde taken en bevoegdheden. Wel steeds
terugblaffen naar J.L. over zijn beleidsuitspraken (ook jegens de politieke
keuzen) en openlijke functioneren, maar nooit doorbijten naar de minister en
via deze het OM, vergroot het vertrouwen in de rechtsstaat en gedelegeerde
democratie geenszins, roept eerder de vraag op of ons kent ons elkaar toch
uiteindelijk weer beleefd de hand boven het hoofd houden, en slechs voor de
bühne elkaar te beropeen met kritiek.

Of het parlement houdt zijn mond over beleidsuitspraken en functioneren van
OM, of het trekt consequenties uit zijn gedelegeerde controlerende taken op
de macht. Wij als burgers mogen vinden wat we willen, maar hebben noch macht
noch controleop de macht. En het gaat niet om niets, maar hoe burgers en
militairen beleidsmatig en uitvoerend bejegend en beveiligd worden door de
rechterlijke en vervolgende macht.

Fritz