Vergrijzing vereist schokbestendig pensioenstelsel

Sun Oct 17 23:27:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein broedt zelf,

Maar kort: ik maak onderscheid zoals D66 al decennia tussen tot het sociaal
minimum waarde overheid via de belastingen van rijk naararm schuift, en
bovenminimaal (de pensioenen en ww en wao bovenop bijstandsniveau). Dat geld
is van de werknemers zelf, de sociale premies muv de volksverzekeringen in
de eerste belastingschijf (voor oudere miljonairs lager,betalen geen AOW)
zijn van de werknemers. D66 is altijd tegen inkomensoverdrachten door de
vakbonden van de en groep boven het sociaal minimum naar de andere groep
geweest. Daarin, in de eerste kleine stapjes dit geld terug te geven aan de
werknemers zelf, stuen ik het kabinet en D66als vanouds, ipv de vakbonden
ermee te laten schuiven van arm naar rijk, van alleen naar gehuwd, van vrouw
naar man, van deeltijder naar voltijder, van tijdelijke kracht naar vaste
baner, van geen carrieremaker naar promotiemaker, van jong en een laag
pensioener bovenop de AOW naar rijk met een hoog pensioen bovenop de AOW
plus een duur vroegpensioen (ook het deel waar geen AOW voor bestaat, daarom
zo ontzettend duur).

Er is geen enkele rechtvaardiging over de lonen bovenminimaal te laten
schuiven door de vakbonden. D66 wil daarom dat werknemers zelf hun
verzekeringspakket samenstellen, en bepalen of ze een boot, huis, auto
verzekeren, of een eigen werkloosheid in plats van lueke maar te dure
extra's voor collega-werknemers die beter af zijn dan zijzelf.

Op pensioengebied verzetten de vakbonden behalve de kleine sociaal-liberale
centrale zich al decennia en nog steeds tegen het afschaffen van
discrimintatie in alle regelingen. Zij komen liever op, zelfs met leugen en
bedrog, voorbeelden te over (ook tegen het partnerpensioen en gelijke
behandeling van vrouwen verzetten de mannen bonden zich toen, werd slechts
opgelegd tegen hun wil), op voor de gevestigde belangen van kostwinners,
hoge eindloners (ja de vakbonden wilden dat zo houden, niet de kamer), vatse
baners ipv deeltijders of tijdelijke krachten, ouderen ipv jongeren,
enzovoort.

Dat is de strijd die gaande is. Tussen sociaal-liberaal en zelf over je
bovenminimale loon mogen beschikken of de vakbonden de macht laten behouden
over het geld van andere werknemers dan wiens belangen ze bevoordelen.

Fritz