Re: Re: Dit gebeurt, maar The World Is A Safer Place (mét deze regering én D66!)

Sun Oct 17 20:43:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Blijft staan dat het bieden op huizen door de hypotheekrenteaftrek de
speelruimte van de bieders bruto met de belastingsubsidie op de rente
verhoogt, waardoor de netto-prijzen in hypotheekrente per huis bij vraag en
aanbod hetzelfde blijven, maardus bruto verhogen naarrato van de
hypotheekrenteaftrek.

Ik weet niet hoe jij denkt, maar ik heb zelf ook een huis en
hypotheekrenteaftrek en zit er niet mee als mijn renteaftrek gaat
verminderen gelijk aan de gemiddelde loonstijging of inflatie. Mijn schuld
wordt immers daardoor bruto steeds minder waard. Zo hebben andere landen het
ook afgeschaft, omdat dat economisch beter is, zo niet onafwendbaar. Je gaat
dan dus alleen netto meer betalen naar rato van de gemiddelde loonstijging
of inflatie en houdt als je hypotheekrente maar een deel van je totale loon
is dus nog genoeg over omleuk mee te doen aan de gemiddelde loonstijgingen,
je hebt dan niet jaarlijks een extra profijt omdat jouw rente netto gelijk
blijft waar die voor nieuwe huizenkopers en huurders wel stijgt. Begrijp je?

Ik ben dus geen profiteur nu ik ook bruto meer moest betalen voor mijn huis
dan zonder hypotheekrenteaftrek, en gun degenen die jonger zijn dan ik ook
de kans ooit een huis te kopen, het is overduidelijk dat de meeste starters
dat gezien de door de renteaftrek geexplodeerde prijzen dat ooit zullen
kunnen.

Zo keert de wal ook het schip, ooit zullen de prijzen kelderen omdat, nu al,
starters zelfs met een maximale hypotheek niet meer mee kunnen bieden.
Daardoor stagneren de prijzen nu ook. De markt is beperkt tot degenen die al
een hyptheek hebben en de prijsstijgingen als overwaarde hebben. Zo ziek is
de huizenmarkt nu al. Is het niet beter dat probleem geleidelijk op te
lossen, nog los van de gevolgen van te hoge huren en koopprijzen voor modale
mensen en alle gevolgen van dien. Ik zou willen dat ze ook in Amsterdam
konden wonen of andere steden, en er werken... Dat kunnen de meeste dus niet
meer door de absurde prijzen door de maximale hypotheken enorm opgerekt door
de bruto-renteaftrek.

Kortom een geleidelijke afbouw van de renteaftrek is voor iedereen beter dan
de wal het schip te laten keren. Zeker de laatste kopers raken pas echt in
de problemen als de prijzen gaan kelderen doordat niet op tijd maatregelen
zijn genomen, zijn hebben nog geen overwaarde en gaan failliet of kunnen
niet meer verhuizen als we niet zorgen dat meer mensen gelijkwaardig kunnen
gaan meebieden op de huizenmarkt, dan kelderen de prijzen ooit hoe dan ookin
een schok ipv dat ze geleidelijk verlost worden van de prijsopdrijvind door
de renteaftrek.