Beleid en regels: effect vs. beoogd effect

Sun Oct 17 19:44:14 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens, Bart,

Ook met jouw voorbeeld uit de vele...

Maar je ziet hoe bang de politiek is de verstorende en deels de economische
groei ondergravende regeltjes (lees: bevoordelen van het een op kosten van
anderen) af te schaffen.
En als ze er al aan begint zijn de slappe knieën er al gauw om niet asociaal
gevonden te worden als je discriminerende regeltjes wilt afschaffen.

Daarom hoop ik dat het kabinet en de D66-fractie overeind blijven, al kunnen
ze beter luisteren hoe tijdelijke schade bij de minderheden die profiteren
van huidige verstorende regeltjes te ondervangen. Maar ik zie een coalitie
die zijn best doet veel structurele problemen (niet eens alle, sommige zijn
taboe nog) aan te pakken voor het eerst na tientallen jaren discussies en
waarschuwingen van belangeloze deskundigen, en de bereidheid maatregelen
tijdelijk te verzachten (ruime overgang) of zelfs te wijzigen.

Maar de sfeer dat structurele veranderingen asociaal zouden zijn, de
werkelijkheid is eigenlijk andersom, helpt niet. Toch maar de PvdA in een
regernig dan omdat de vakbonden dan niet dwars liggen? Zo deed het CDA ja,
tot D66 in 94 dat beeindigde.

Wat nu? Ik feeg in ieder geval tegengas tegen de bewering dat het kabinet
asociaal is, ja eens waar ze de hypotheekrenteaftrek ongemoeid laten en de
zeggenschap over pensioenloon boven het minimum nog steeds afpakken en aan
de vakbonden geven, maar het begin de uitspattingen zoals driedubbele
pensioenen voor het 65e zonder AOW op kosten van jongeren niet meer dwingend
op te leggen aan jongeren is goed...

Nu de zeggenschap over de andere eigen bovenminimale pensioenpremies nog
teruggeven aan de eigenaren, de hypotheekrenteaftrek en andere oneigenlijk
aftrekposten voor sommigen op kosten van de gemeenschap en de economische
groei aanpakken. Let wel: Francine Giskes als woordvoerder en de
gehonoreerde deskundige op pensioen- en algemener belastinggebied was er
niet zomaar voor, helaas kon ze niet verder...

Fritz