het minimumloon

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Oct 16 05:21:21 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> [...]

Precies, verplicht deelgenomen wordt en in tal van
regelingen. Althans voor grote groepen van de bevolking, als
ik het goed begrepen heb. Nu weet ik dat niet de (vak)bonden
die wetten maken of hebben gemaakt.

> Het fabeltje dat niet collectief maar individueel regelen duurder is is de
> wereld in geholpen om te verhullen dat ...

Er staan nogal wat berekeningen tegenover die dat fabeltje
ook weer ontkrachten.

Maar dit is niet de kern.
Dit wel: Een overheid die (collectief) zorgt voor
noodzakelijk randvoorwaarden voor een individuele invulling
ziet ons niet als allemaal gelijk?

Het gaat me om de diepere kloof, waarnaar Tjerk verwees.

Ik herformuleer en stel vast dat de overheid hoe dan ook
bepaald. En de vraag  daarbij is, maken we keuzes die ook
keuzes inhouden of doen we alsof er maar een goed systeem is?

Stel je dat dan vast met alle individuen samen, of alla dit
kabinet met een krappe meerderheid zonder de wensen van
anderen daarin te (willen) kennen (en erkennen).

En kunnen burgers uiteindelijk ook echte keuzes maken, of
niet. Is er iets te kiezen?

Ook Thom de Graaf zit erbij (vannavond bij NOVA) met een
lichaamstaal; 'zit ik echt in dit kabinet'? :) Ja Tom (en
zielig, zit daar alleen, want Brinkhorst is - terecht -
elders ingerekend :) ).  Al snapt ook hij kennelijk niet
waaromtrent de onrust ontstaan is. Weet die dan weer niet te
analyseren, en komt evengoed met verkeerde antwoorden.

Roemt Brinkhorst, maar laat na diens verdienste te noemen.
Tja kenniseconomie, zo ken ik er nog een paar. Inhoudelijk!!

En heeft Thom iets genoemd en geroemd over zijn taak in dit
kabinet en uitgedragen waar ie (bestuurlijke vernieuwing)
mee bezig is, of houdt ie daarover angstvallig z'n mond?

Hij kiest nog steeds voor dit ASO kabinet. En, hebben wij,
de burgers in dit land iets te kiezen?

Henk Elegeert