het minimumloon

Sat Oct 16 02:05:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>
Sent: Saturday, October 16, 2004 12:22 AM

[...]

> Zit daar een kloof? Een overheid die zorgt voor noodzakelijk
> randvoorwaarden voor een individuele invulling ziet ons niet
> als allemaal gelijk?
>
> Ik kan je - denk ik - even niet helemaal volgen.
>
> Iemand die er voor kiest zich te organiseren is geen
> individu die kansen ziet colletief iets te bereiken dat hem
> individueel ten dienste kan staan?
>
> Of ergo; Waar hij op individuele grondslag veel meer voor
> zal moeten betalen? En die (liberale) afweging mag hij/zij
> niet maken of kunnen maken?

Zoals je uit andere informaie inmiddels wel begrepen hebt is het een
fabeltje dat er individueel gekozen wordt iets te bereiken als verplicht
deelgenomen wordt aan regelingen die schuiven met geld van deelnemers naar
anderen, niet om gelijkwaardig risico's te delen (de een wordt vaker ziek en
gaat eerder dood dan de ander), maar om de een kado's te verstrekken op
kosten van de ander waar die een niet gelijke mogelijkheden of kansen krijgt
dezelfde aanspraken op die kado's op kosten van anderen te ontvangen. Het is
steeds zo geregeld dat kostwinners en eindloonstijgers en vroegpensioeners
als het ware een tweede of derde auto, resp. een dubbele dure auto, of een
extra auto verzekerd krijgen op kosten van gedwongen deelnemers met slechts
een auto of helemaal geen auto.

Het fabeltje dat niet collectief maar individueel regelen duurder is is de
wereld in geholpen om te verhullen dat autoverzekeringen voor sommigen
duurder zijn als mensen zonder auto moeten meebetalen aan autoverzekeringen
of als mensen met kleinere goedkopere auto's niet dezelfde premie betalen
als mensen met een grote dure auto. Overigens ook bij de individuele keuze
van het hebben van een auto, huis, partner die wel of niet zelf verdient en
meebetaald, kinderen, nabestaandenpensioen, vroeg pensioen enzovoort
enzovoort wordt solidair verzekerd op ricicobasis (de een heeft meer of
eerder schade dan de ander). Maar dat is echte solidariteit, gelijke
monnikken gelijke kappen, en niet de nepsolidariteit die vakbonden zo
aanhangen van inkomensoverdrachten van mensen zonder aanspraken op een
verzekerd risico naar mensen met extra aanspraken op extra verzekerde
risico's. Dus wel solidariteit tussen autobezitters, kostwinners of wie dan
ook, maar niet van de ene groep naar de andere om die andere op kosten van
die ene collectief te bevoordelen.

Fritz