het minimumloon

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Oct 15 21:15:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Kijk Bart, die jongeren wordt maar weer eens wat wijs gemaakt.
>
> "
> Inleiding
>
> Er gelden in Nederland strenge regels over loon. Eén van de
> regels gaat over het minimumloon en garandeert je dat je op
> een bepaalde leeftijd niet minder verdient dan wat in de wet
> is opgenomen.

Houd een ander voor de gek.

Er zijn mensen die gewoon (tijdelijk of permanent) niet productief
genoeg zijn voor een werkgever om met zo iemand in zee te gaan voor het
minimumloon.

Die mensen moeten dan maar onder vakbonds-dwang tot nietsdoen
veroordeeld worden, en niet eens de kans krijgen om de eigen
kwalificaties te verbeteren door relevante werkervaring? Ik zou haast
zeggen, opgeofferd aan dogma's?

Linksom of rechtsom moet daar een mouw aan gepast worden. En dat gebeurt
en gebeurde ook, in tal van regelingen. De enige manier waarop dit in
een vrije (arbeids)markt opgelost kan is via inbreng van de overheid.
Ofwel de werkgever, ofwel de werknemer krijgt wat extra's, in het ene
geval handhaaf je het minimumloon formeel, in het andere geval niet.

En van de betrokken werkloze mag, voor zover dat redelijk is, zeker ook
een (als het goed is tijdelijke) extra inspanning of offer verlangd
worden. Net zoals stages algemeen geaccepteerd zijn voor mensen die een
opleiding afronden. Wie werkloos is zonder er zelf iets aan te kunnen
doen heeft pech. Helaas is er geen wet tegen pech hebben. Maar je moet
wel kunnen herstellen van die pech. En als het aan de dogma's van de
vakbonden ligt (die blijkbaar ook de jouwe zijn) krijgt iemand die kans
dus niet.