Kinderen en overheidsbemoeienis

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Oct 15 19:32:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Henk Elegeert
>Voor mij nog steeds
> een van de mooiste momenten uit m'n leven. Juist dat daar
> samen naar toe leven en thuis kunnen bevallen.

Inderdaad Henk, wij prijzen ons ook gelukkig dat we dat hebben kunnen
meemaken. Hopelijk gaat het bij de tweede ook zo voorspoedig.

> Toevallig is vandaag (14-10) mijn dochter jarig.

Nog gefeliciteerd.

> Onzin idd. Een uitgelezen kans juist om verantwoordelijk te
> nemen.

Precies.

> Ik kan je goed volgen. Heb me ook sterk gemaakt voor
> borstvoeding, wat ook niet door iedereen als vanzelfsprekend
> wordt gezien. Veel spookverhalen.

Borstvoeding is ook zo'n voorbeeld van een cultuursverschil inderdaad.
Ons dochtertje heeft tot enkele maanden geleden (ze is net twee
geworden) nog borstvoeding gehad, naast ander voedsel uiteraard. Vanaf
het moment dat je een KLM toestel instapt totdat je weer voet zet op
Californische bodem, kijken mensen je vreemd aan en reageren vaak
afwijzend. Men kent het niet, dus zal het wel slecht zijn.. Nederlanders
zijn helaas vaak erg 'narrow minded' en 'judgmental'.

> En hier mag het gewoon thuis, ondersteund en wel. Weet je
> het zeker? :)

Nederland mag inderdaad trots zijn op een cultuur waarin
thuisbevallingen normaal en zelfs positief worden benaderd. Dat is een
voorbeeld in de wereld. Er zijn maar weinig landen waar dat zo is. Toch
is het zo dat de hulp en voor- en nazorg hier in Berkeley nog vele malen
beter is dan in NEderland. Simpelweg omdat het plaatsvindt in een
alternatief circuit waarin verloskundigen met enorm veel enthousiasme en
bevlogenheid (illegaal) werkzaam zijn. Dit in tegenstelling tot de
gebureaucratiseerde wijze waarin het in Nederland gebeurt. Dat is dan
ook de voornaamste reden waarom we blij zijn dat ons tweede kindje ook
in Berkeley geboren kan worden.

> Affijn, ik wens jullie allen een prettige,
>prachtige en voorspoedige bevalling.

Dank je. Due date is 8 November.

> Btw: krijgt ze er een broertje bij?

Zusje, als je de echo mag geloven. Maar als het toch een broertje blijkt
te zijn gaan we er uiteraard niet onnodig in snijden... net zomin als
dat wij het uitsluiten ooit voor een abortus te kiezen als daar geen
dramatische medische redenen voor zijn. Fritz heeft gelijk, omdat in een
liberale samenleving de verantwoordelijkheid bij de betrokkenen wordt
gelegd komen er ook minder 'ongewenste' situaties voor. En ja Henk
Vreekamp, uiteraard lopen kinderen vooral gevaar door toedoen van hun
ouders. Ze zijn van niemand anders zo afhankelijk als van hen. Daarbij,
wij geven anderen ook echt niet zo gemakkelijk de kans mijn dochtertje
iets aan te doen. Maar wat wil je dan? Kinderen maar preventief van hun
ouders wegnemen en collectief opvoeden door de overheid? Teveel
overheidsbemoeienis leidt tot een erg enge samenleving. En helaas zie ik
momenteel een trend in die richting en daar zal ik me als liberaal immer
tegen blijven verzetten.

Grappig trouwens Henk Elegeert dat je vraagt naar het geslacht. In de VS
vraagt zelfs de zwerver op straat ernaar, maar in Nederland hoor je die
vraag zelfs niet van je beste vrienden. Overigens houden we wel de naam
nog even geheim tot na de bevalling. Daar snappen ze hier in de VS weer
niets van...

Groeten,
Mark Giebels